Europska unija mogla bi desetostruko povećati prihode od sustava trgovanja emisijama (ETS) ako u potpunosti oporezuje zračni promet, uključujući privatne letove, navodi nova analiza organizacije Carbon Market Watch.
Prema procjeni, proširenje ETS-a i ukidanje postojećih rupa u pravilima donijelo bi do 1,1 bilijun eura prihoda između 2025. i 2040. godine. Danas su, unatoč znatnom klimatskom otisku sektora, međukontinentalni letovi s i prema Europi uglavnom izuzeti iz sustava, a čak su i unutar-europski letovi do 2026. oslobođeni plaćanja za polovicu emisija CO₂.
Ključni nalazi studije:
• Trenutni prihodi procjenjuju se na 112 milijardi eura do 2040. godine. • Uključivanje svih međukontinentalnih komercijalnih letova povisilo bi taj iznos na 417 milijardi eura. • Scenarij u kojem se ETS primjenjuje samo na letove unutar EU-a te na rute prema državama koje ne sudjeluju u međunarodnom programu CORSIA donio bi 196 milijardi eura. • Dodavanje privatne avijacije i naplate ne-CO₂ učinaka (vodena para, dušikovi oksidi, sumporov dioksid) podiglo bi prihod na 1,1 bilijun eura.
Carbon Market Watch tvrdi da je revizija ETS-a zakazana za 2026. „izvrsna prilika” za rezanje emisija iz zrakoplovstva i osiguravanje novca za klimatske politike. Udruga poziva Bruxelles da:
- proširi naplatu emisija na sve letove koji polijeću s područja Europskog gospodarskog prostora,
- ukine izuzeća za privatne zrakoplove,
- ograniči korištenje 20 milijuna besplatnih emisijskih dozvola isključivo na potporu e-kerozinu – sintetičkom gorivu proizvedenom iz zelenog vodika i zarobljenog CO₂ – dok bi biogoriva ostala bez potpore zbog dvojbene održivosti.
E-kerozin je trenutačno skup i rijedak, a u miksu čistih mlaznih goriva EU-a zastupljen je tek simbolično. No, zagovornici smatraju da bi preusmjeravanje besplatnih dozvola na to gorivo ubrzalo njegov razvoj i smanjilo cijenu.
Zrakoplovna industrija već godinama upozorava da previsoke takse mogu ugroziti konkurentnost europskih zračnih luka. No Carbon Market Watch odgovara da bi se dodatni prihod mogao investirati upravo u prijelaz na čišće pogone te izbjeći gubitak radnih mjesta i linija.
Hoće li Europska komisija prihvatiti prijedloge, vidjet će se tijekom pripreme nove verzije ETS-a. Rasprava će, po svemu sudeći, ponovno sučeliti klimatske ambicije s poslovnim interesima jednog od najbrže rastućih izvora emisija u Europi.