Ležerno ispružanje nogu na kontrolnoj ploči tijekom vožnje izgleda bezazleno, no prometni liječnici i inženjeri godinama ponavljaju isto upozorenje: taj položaj, već pri sudaru niske brzine, može rezultirati katastrofalnim ozljedama.
Što se događa u djeliću sekunde
U frontalnom sudaru karoserija staje gotovo trenutno, dok tijelo putnika nastavlja kretanje. Airbag se tada otvara brzinom i do 200 km/h, a sigurnosni pojas hvata trup. Kada su stopala na podu, sile se raspoređuju preko bedara, zdjelice i prsnog koša. No, podignute noge postaju prva točka udara: kosti potkoljenica i koljena primaju puni impuls i nerijetko pucaju u neprirodnim kutevima.
„Dashboard” ozljede koje liječnici prepoznaju na prvi pogled
• pucanje patele i tzv. „dashboard koljeno”
• spiralni ili višestruki prijelomi potkoljenice i bedrene kosti
• dislokacija kuka te višestruki prijelomi zdjelice
Kad airbag baci noge prema glavi
U najgorim slučajevima nagli pritisak jastuka katapultira noge prema licu. Opisani su incidenti u kojima koljena dosegnu razinu očiju, uz lomove lubanje i teške ozljede mozga.
Poruka je jasna: noge na pod
Stručnjaci zaključuju da je „opuštena” poza suvozača zapravo brza karta za invalidska kolica. Jedina sigurna opcija ostaje klasičan položaj – stopala ravno na podnici, leđa uz naslon i zategnut sigurnosni pojas.