Građani eurozone sve češće izbjegavaju američke brendove i režu potrošnju na neosnovne proizvode kako bi se zaštitili od mogućih carina, pokazuje najnovija mjesečna anketa Europske središnje banke provedena u lipnju.
• Četvrtina ispitanika – točnije 26 % – svjesno zaobilazi robu s oznakom „Made in USA”. • Još 16 % navodi da je zbog najavljenih carina jednostavno smanjilo ukupnu potrošnju.
Istraživanje otkriva i jasne razlike među kućanstvima:
• Viši prihodi: skloniji su tražiti alternativne, neameričke proizvode. • Niži prihodi: češće posežu za rezanjem diskrecijske potrošnje – odjeće, tehnoloških gadgeta i zabavnih usluga – dok trošak za osnovne potrepštine ostaje gotovo nepromijenjen.
ECB upozorava da su potrošači koji su prilagodili ponašanje između siječnja i travnja 2025. ostvarili vidno veći pad nominalne potrošnje od onih koji to nisu učinili.
Pesimizam prevladava i u očekivanjima učinaka carina:
• Neto 40 % sudionika vjeruje da će mjere potaknuti inflaciju. • Neto 24 % očekuje usporavanje gospodarskog rasta. • Neto 13 % strahuje od pogoršanja osobnih financija.
„Rezultati istraživanja naglašavaju vidljive posljedice trgovinskih napetosti u ponašanju i ekonomskim očekivanjima europskih potrošača”, zaključuju analitičari ECB-a.