Splitski projekt Smart City, zamišljen kao tehnološki odgovor na prometne i komunalne potrebe građana, našao se na meti oštrih kritika korisnika društvene platforme Reddit. Najviše pritužbi odnosi se na sustav javnih električnih bicikala Nextbike i službenu mobilnu aplikaciju koja bi trebala nuditi ključne gradske informacije.
• „Na 90 posto stanica u gradu nema bicikala, svi su na Zvončacu ili na Baćama“, požalio se jedan korisnik i najavio da će zatražiti povrat godišnje članarine.
• Drugi Splićanin opisao je kako je, nakon što je na aplikaciji vidio da je u rubnim kvartovima dostupan tek pokoji bicikl, odustao od vožnje i odlučio se za autobus. Tamo ga je dočekao novi problem – praćenje vozila pokazivalo je da se „svi autobusi stalno nalaze u Nigerovoj ulici“.
• Poseban bijes izazvalo je nevoženje električnog autobusa do Zoološkog vrta vikendom, kada bi, kako navode, roditelji s djecom najčešće posjetili Marjan. „Jedina opcija je vlakić kojem nitko ne zna vozni red i košta ko Sv. Petra kajgana“, ironično primjećuje jedan komentator.
Građani tvrde da su bicikli redovito „zaglavili“ na obalnim lokacijama i u centru jer ih turisti i učenici ondje ostavljaju, dok je unutrašnjost grada gotovo prazna. Podsjetili su i da je nekada kamion razvozio bicikle po kvartovima, ali kažu da toga više nema.
Problemi s kaznama i blokadama
Korisnici su iznijeli i primjere pogrešno naplaćenih penala za bicikle koje su, tvrde, uredno vratili i zaključali. Jednom je, nakon niza žalbi, Nextbike navodno ugasio profil i blokirao broj korisničke službe: „Tako da san i ja diga nos i reka – fala, doviđenja.“
Šira kritika projekta
Sugrađani zaključuju da se „dosta toga u Splitu radi pro forma, samo da bi se moglo reći: ‘Mi to imamo’“. Smatraju da je propuštena prilika da se pametna rješenja stvarno prilagode svakodnevici stanovnika, umjesto da ostanu tek deklarativni ukras turističke ponude.
Grad Split i operater sustava zasad se nisu službeno oglasili o navodima o praznim stanicama, nenamjenskoj redistribuciji bicikala ili neispravnosti aplikacije. Dok čekaju odgovor, korisnici na društvenim mrežama nastavljaju dijeliti iskustva koja se teško uklapaju u viziju modernog „smart“ grada.