Na 30. Reviji lutkarskih kazališta u Rijeci, u Dvorani kulture Joga u svakodnevnom životu, publika je vidjela neuobičajen kazališni diptiht koji podiže prašinu daleko iznad pozornice. Predstave „Transport: Teret” Lutkarskog kazališta Maribor i „Transport: Odlazak” Lutkarskog kazališta Ljubljana dio su međunarodnog projekta „Creative Europe Transport” pokrenutog pod vodstvom slovenskog redatelja Tina Grabnara, koji okuplja šest kazališta iz nekoliko zemalja.
Obje produkcije koriste zahtjevnu tehniku stop-animacije, a zajednički im je fokus na cijenu koju čovjek i okoliš plaćaju zbog neumoljivog rasta trgovine i potrošnje.
- Teret koji ubija „Transport: Teret” otvara se prizorom smrtonosne prometne nesreće u kojoj sudar dvaju kamiona i osobnog automobila služi kao jeziva retrospektiva: kako smo do toga došli? Statistike koje se projiciraju tijekom izvedbe podsjećaju da se teretni cestovni promet posljednjih godina povećao za 30 %, dok svakoga dana cestama svijeta kruži između 20 i 50 milijuna kamiona.
Središnji lik je vozač sretan što je napokon dobio posao, no pritisci poslodavca da teret stigne „jučer” brišu zakonske granice odmora i sigurnosti. Vesna Vončina i Uroš Kaurin precizno animiraju minijaturne kamione, naplatne kućice i benzinske pumpe, dok iz zvučnika dopiru sirene i, na kraju, sablački zvuk sudara. Autorski tim predvode scenografkinja Sara Slivnik i oblikovatelj svjetla Gregor Kuhar, a 3D modele potpisuje Aleksander Andželović.
- Odlazak koji plavi kuće Drugi dio diptiha, „Transport: Odlazak”, seli fokus na klimatsku krizu. Izvođačice Aja Kobe i Ajda Toman slažu maketu kuće koju okružuju čaše mutne vode i posječena stabla. Inspirirane stvarnom slovenskom obitelji koja je u olujnom nevremenu ostala bez doma, autorice slikaju intimnu dramu: obiteljsko okupljanje prekida neumoljiva kiša, djed odbija otići, a voda nezaustavljivo raste. Nakon zamračenja na sceni ostaje samo ruševina.
Osim suptilno progovorene tuge, predstava izravno pita tko snosi odgovornost za poplave, suše i požare koji sve češće pogađaju milijune ljudi.
- Lutkarstvo kao alarm Mariborski „Teret” iznosi mračne strane kapitalističke opsesije brzinom i profitom; ljubljanski „Odlazak” pokazuje što se događa kada priroda uzvrati. Zajedno potvrđuju da lutkarstvo može biti oštar, angažiran komentar suvremenog društva – čak i kada se radi o minijaturnim figuricama i kapima vode iz raspršivača.
Publika u Rijeci ispratila je obje predstave dugim pljeskom, a festival je još jednom dokazao da lutke nisu samo za djecu: one su i moćan megafon za teme koje nas se svih tiču.