Futuristička, ružičasto-kromirana cilindrična boca nazvana Okapa na prvi pogled izgleda kao modni dodatak s piste, a ne posuda za hidrataciju. Iza cijene od 295 američkih dolara stoji marketinška priča o „luksuznoj hidraciji”, osam godina razvoja i više od 10 000 prototipova.
Kupcima se obećava „mikrometarska preciznost”, 70 patenata i materijali koje, tvrdi tvrtka, nalazimo u medicini i zrakoplovstvu. U praksi, riječ je o staklenoj karafi od borosilikata u aluminijskom kućištu, silikonskim brtvama i komponentama od Nitronic 60 čelika – legure kakva se koristi u kirurškim instrumentima.
Što zapravo znači „medicinski stupanj”?
Američka Agencija za hranu i lijekove (FDA) ne poznaje službenu oznaku „medical grade” za boce i čaše. „Često je to magloviti marketinški pojam koji iskorištava prestiž medicine bez čvrstog regulatornog uporišta”, upozorava dr. Gerome Burke Jr., medicinski toksikolog pri Centru za procjenu lijekova i istraživanje FDA-e. Prema njemu, plastika odobrena za kontakt s hranom već mora zadovoljiti stroge sigurnosne standarde, a presudan je transparentan sastav i izbjegavanje poznatih štetnih tvari poput PFAS-a.
Okapa uzvraća da su sve površine koje dotiču vodu kemijski inertne, otporne na temperature do 110 °C i potpuno rastavljive radi temeljitog pranja. Unutarnja staklena posuda može se čak zagrijati u mikrovalnoj pećnici pa vratiti u aluminijsko tijelo. Sve osim metalne ovojnice ide i u perilicu posuđa.
Izdržljivost impresivna, ali je li vrijedna iznosa?
Dvije mjeseca grubog svakodnevnog testiranja završilo je tek jedva vidljivom ogrebotinom na bazi. Boca je preživjela pad na pločice i udarce o radnu plohu bez pucanja stakla zahvaljujući kućištu od anodiziranog aluminija. Poklopac se otvara jednim pritiskom, ostaje zaključan u torbi i rastavlja se za čišćenje – sitnice koje čine razliku u praksi.
Ipak, zamjerka ide na usku ručku koja reže prste pri duljem nošenju, a ključno pitanje ostaje: opravdava li dizajnerski savršenstvo i robusnost gotovo trostruko veću cijenu od najskupljih konkurentskih boca? Autorica testa priznaje – najugodnija je i najpromišljenija boca koju je držala, no sama je ne bi platila 300 dolara. Slično iskustvo hidratacije moguće je dobiti i za desetinu iznosa, pogotovo jer se bakterijska sigurnost ionako svodi na redovito pranje.
Osnivač brenda Hardy Steinmann, nekadašnji marketinški strateg luksuznih satova, očito cilja na iste klijente koji status simbol vide i u boca za vodu. Hoće li „state of Okapa” postati sinonim za prestiž ili ostati skupa igračka za modne entuzijaste – odlučit će kupci, a možda i njihova žeđ za provjerenim činjenicama, a ne spektakularnim opisima.