Dok svjetski laboratoriji bilježe povijesna otkrića u genetskom inženjeringu, holivudski studiji plasiraju novi podsjetnik na sve opasnosti takvih ambicija. „Jurski svijet: Preporod”, sedmi naslov u kultnom serijalu, stigao je u kina netom nakon što su znanstvenici objavili da bi unutar pet do deset godina mogli rekonstruirati žive dinosaure.
Znanost stiže do ruba fikcije • Početkom 2025. istraživači su potvrdili kako su „blizu oživljavanja” izumrlih vrsta poput vunastog mamuta. • Samo šest mjeseci kasnije isti su timovi izvijestili da je tehnološki proboj dovoljan i za povratak dinosaura, što je na društvenim mrežama izazvalo salvu memova s T-Rexom i natpisom: „Postoje doslovno četiri filma koji pokazuju zašto je ovo loša ideja”. Cinici su ih brzo ispravili – filmova je već šest, a s novim nastavkom brojka se penje na sedam.
Blockbuster s metakomentarom Režiju „Preporoda” potpisuje Gareth Edwards, poznat po „Godzilli” i „Rogue Oneu”. Scenarij je ponovno povjeren Davidu Koeppu, dok skladatelj Alexandre Desplat povremeno priziva prepoznatljive tonove Johna Williamsa. Snimatelj John Mathieson („Gladijator”, „Logan”) odveo je ekipu na lokacije izvan studija, pa film vizualno podsjeća na rane, praktičnije faze serijala.
Radnja prati genetičara Henryja Loomisa (Jonathan Bailey) koji s plaćenicima Zorom Bennett (Scarlett Johansson) i Duncanom Kincaidom (Mahershala Ali) odlazi na otok u ekvatorijalnom Atlantiku. Njih angažira farmaceutski vizionar Martin Krebs (Rupert Friend) kako bi prikupili uzorke od najvećih morskih, kopnenih i zračnih reptila za „moguću medicinsku prekretnicu” – i, naravno, golemi profit. „Oni su možda završili s nama, ali mi nismo s njima”, poručuje Krebs, čime film nedvosmisleno cilja na stvarne korporativne apetite.
Veći, brži, mutirani Kao odgovor na „zahtjeve publike” znanstvenici unutar fikcije stvorili su nove hibride: dvostruko većeg D-Rexa, titanosaure s repovima koji brišu horizont i „mutadone” – križance pterosaura i velociraptora. Zamjena klasičnih predatora monstruoznijim varijantama otvara prostor spektaklu, ali i ironiziranju vlastite franšize.
Umor publike i opomena struci Iako su prva dva „Jurska svijeta” prešla 1.6 odnosno 1.3 milijarde dolara globalnog prihoda, treći je 2022. jedva preskočio magičnu granicu od milijarde, što u filmu komentira sam Loomis: „Prodali smo jedva desetak karata (za Prirodoslovni muzej), a prije pet godina ljudi su stajali u redu. Danas više nikog ne zanima ove životinje.”
U stvarnosti, međutim, interes bi uskoro mogao ponovno eksplodirati – ne zbog filmskog platna, nego zbog mogućnosti da se prave dinosauruske DNK sekvence ponovno pokrenu. Upravo zato „Preporod” funkcionira i kao adrenalinski blockbuster i kao upozorenje da još jednom razmislimo prije nego što znanost pokuša nadmašiti fikciju.