Očekivano glasovanje o službenom odobrenju međunarodnog sporazuma za smanjenje emisija u pomorskom prometu odgođeno je za godinu dana nakon što su Sjedinjene Američke Države uložile prigovor, odlučeno je na sastanku u petak.
Međunarodna pomorska organizacija (IMO), agencija Ujedinjenih naroda sa sjedištem u Londonu, još je u travnju usvojila prijedlog uvođenja globalnog sustava naplate emisija stakleničkih plinova za brodove. Taj bi mehanizam, prema ranijim projekcijama, trebao potaknuti brodarske tvrtke da ubrzano prelaze na čišća goriva i tehnologije.
Ipak, formalno potvrđivanje dogovora sada je odgođeno. Razlog je protivljenje Washingtona: američki predsjednik Donald Trump zaprijetio je sankcijama državama koje bi podržale sporazum, što je navelo IMO da glasovanje pomakne na iduću godinu.
Odgađanje znači da će globalna pomorska industrija – odgovorna za gotovo 3 % ukupnih svjetskih emisija ugljikova dioksida – najmanje još 12 mjeseci čekati jasna pravila o cijenama onečišćenja. Time su dodatno oslabljeni napori brojnih priobalnih država i nevladinih organizacija koje zagovaraju bržu dekarbonizaciju sektora.
Europske i pacifičke otočne države, koje su ranije snažno podržale travanjski prijedlog, izrazile su razočaranje ishodom. Neke od njih upozoravaju da bi svako novo odgađanje moglo ugroziti ciljeve Pariškog sporazuma i povećati klimatske rizike za zemlje najranjivije na porast razine mora.
S druge strane, administracija predsjednika Trumpa tvrdi da bi uvođenje globalne cijene emisija „neproporcionalno opteretilo” američku brodarsku i izvoznu industriju te porezne obveznike.
IMO će pitanje ponovno staviti na dnevni red tijekom sljedećeg redovitog zasjedanja, planiranog za 2024. godinu. Do tada će članice nastaviti bilateralne i tehničke konzultacije u pokušaju postizanja kompromisa koji bi mogao zadovoljiti i najglasnije skeptike.