Oskarom nagrađeni redatelj Ron Howard vratio se pričama o preživljavanju, ovoga puta filmom „Raj” („Eden”), triler-dramom smještenom na pusti otok Floreanu u arhipelagu Galapagos.
Film se naslanja na stvarne događaje iz 1929., kada su njemački liječnik Friedrich Ritter i njegova partnerica Dora Strauch pobjegli od rasta fašizma i pokušali ondje stvoriti vlastitu utopiju. Ritter je u izolaciji želio, kako je govorio, „napisati novu radikalnu filozofiju koja će spasiti čovječanstvo”, no pisma koja je slao u domovinu privukla su i druge pustolove – a s njima su stigli sukobi oko hrane, teritorija i samog smisla zajednice.
U Howardovoj verziji Rittera glumi Jude Law, koji partnericu uvjerljivo opisuje kao suputnicu u idealističkom projektu. Mir na otoku remeti dolazak obitelji Heinza Wittmera (Daniel Brühl, Sydney Sweeney) te karizmatične „barunice” Eloise Bosquet de Wagner Wehrhorn u tumačenju Ane De Armas. Perfektna fasada raja ubrzo se urušava kada se hrana prorijedi, a krađa namirnica potakne borbu za goli opstanak, čime se, kako jedan lik komentira, „ilustrira Darwinova teorija preživljavanja najsposobnijih”.
Iako priča na papiru obećava spoj „Gospodara muha” i „Robinsona Crusoea”, rezultat je, prema prvim kritikama, bliži križancu televizijskog realityja „Survivor” i misteriozne serije „Lost”. Digitalna fotografija Mathiasa Herndla otok prikazuje više sumorno nego rajski, a osjetan je i manjak satirične oštrice kakvu traži ovakva priča. Howard već ima iskustva s filmovima inspiriranima stvarnim katastrofama („Apollo 13”, „Trinaest života”), no ovdje mu, čini se, nedostaje mračniji ton i crni humor da bi u potpunosti zaživjeli brutalnost i mizantropija otočke mikro-zajednice.
Glumačka postava, iako solidna, djeluje stilski raštimano: De Armas karikaturalno stilizira svoju barunicu, dok Law i Brühl ostaju u ozbiljnijem registru. Kritičari zato film ocjenjuju s 2,5 zvjezdice, hvaleći povremene napetosti, ali spočitavajući nedovoljnu žanrovsku koheziju.
„Raj” je premijeru imao na festivalu u Torontu 2024., a u hrvatska kina stiže godinu dana poslije, u distribuciji Blitz filma. Aktualni globalni porast ekstremizma daje priči dodatnu težinu, no sama realizacija ne uspijeva u potpunosti opravdati potencijal zlokobne istinite predloške. Publiku ipak čeka solidan otočki triler koji postavlja vječno pitanje: što ostaje od ideala kada ponestane kruha i vode?