Nakon 111 godina čekanja, pulska luka ulazi u novu fazu razvoja: 10. listopada potpisan je ugovor o rekonstrukciji lukobrana u vrijednosti od 26,9 milijuna eura. Projekt, koji Županijska lučka uprava Pula naziva strateškim za cijelu regiju, financira se s 18,3 milijuna eura bespovratnih sredstava iz programa Connecting Europe Facility, dok preostalih 8,6 milijuna sufinanciraju Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture te Istarska županija.
Izvođač radova je splitski POMGRAD Inžinjering d.o.o. koji 10. studenoga ulazi na gradilište. Rok za dovršetak iznosi 20 mjeseci, pa bi modernizirani lukobran trebao štititi pulski zaljev do srpnja 2027.
Prema terminskom planu, do kraja ove godine odradit će se pripremne radnje, 3D snimanje stanja i mobilizacija mehanizacije, dok se opsežniji zahvati očekuju početkom 2026. Rekonstrukcijom se spajaju dva postojeća kraka u cjelinu, čime će se povećati nosivost, sigurnost uplovljavanja teretnih, putničkih i rekreativnih plovila te otpornost luke na olujne valove.
Ravnatelj ŽLU Pula Dalibor Brnos naglašava da je riječ o prvom hrvatskom županijskom projektu koji je uspio povući CEF sredstva: „Bilo je preko 400 prijava, prošlo ih je 130, a samo tri iz Hrvatske.”
Obnovljeni lukobran temelj je daljnjih ulaganja, među kojima se ističe planirani putnički terminal na Vallelungi vrijedan oko 130 milijuna eura. Idejno rješenje predviđa prihvat dvaju kruzera, urbani park, 20 000 m² podzemnog parkinga te zelene tehnologije poput cold ironinga i solarnih panela. Cilj je pretvoriti Pulu u polaznu luku kruzing kompanija i produljiti turističku sezonu u Istri.
U samoj luci već je u tijeku gradnja prve od četiri zgrade na rivi, proširenje obale prema Mandraču s 60 novih komunalnih vezova te projekt Luka Verudela koji donosi dodatnih 60 vezova na Bunarini. Paralelno se razvijaju planovi za dogradnju luka Fažana i Kuje u Ližnjanu.
Za bolju povezanost putnika, Pula je kroz projekt CROSSCONNECT uvela prvi električni autobus s terminalom upravo u luci, a postavljeni su i solarni kontejneri za otpad. Slični programi AdriGreen i Danova Next usmjereni su na ekološke standarde i pristupačnost osobama s invaliditetom.
Brnos zaključuje da će rekonstrukcija lukobrana ostati glavni prioritet iduće dvije godine, ali najavljuje i mogućnost sezonske brodske linije Pula–Fažana kako bi se rasteretio cestovni promet tijekom ljeta.