Na kolodvoru Split Predgrađe ovih se dana završno testira prvi hrvatski baterijski vlak, razvijen u sklopu projekta „Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu”. Sustav punionica, postavljen upravo u Splitu, ključan je korak prema početku redovitog prometa planiranom za 15. prosinca 2025.
Voditelj projekta nabave novih vlakova u HŽ Putničkom prijevozu Mario Šimić pojašnjava: „Danas u Splitu provodimo testiranja punionice za baterijske vlakove. Građevinski radovi su završeni, naponski sustav je aktiviran, a vlak smo doveli kako bismo isprobali proces punjenja i pražnjenja na ovoj dionici.”
Ključni podaci projekta:
• Ukupna vrijednost: 17,1 milijun eura, od čega 13,3 milijuna dolazi iz EU-ova Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026.
• Proizvođač vlaka: Končar – Električna vozila.
• Maksimalna brzina: 120 km/h.
• Kapacitet: 227 putnika (113 sjedećih, 114 stajaćih).
• Vrijeme vožnje Split – Kaštel Stari: oko 30 minuta.
• Vrijeme punjenja ispražnjenih baterija: približno 30 minuta.
Vlak se sastoji od dva niskopodna vagona, opremljen je rampama i toaletima prilagođenima osobama u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle, besplatnim Wi-Fi-jem i multimedijskim sustavom za obavijesti. Potpuni videonadzor i mogućnost spajanja s drugim niskopodnim garniturama dodatno povećavaju sigurnost i fleksibilnost.
Testni model nije usamljen – u izradi su još četiri baterijska vlaka, a drugi i treći bit će bazirani u Splitu. „Omogućit će nam da povećamo broj linija, da uspostavimo učestaliji promet na relaciji Split – Kaštel Stari”, najavio je Šimić.
Osim spomenute punionice, projekt predviđa gradnju još pet istovjetnih postaja u Bjelovaru, Virovitici, Osijeku, Varaždinu i Puli. Elektrobaterijski vlak već od svibnja povezuje Zagreb i Bjelovar, što potvrđuje da nova tehnologija ulazi u redovan promet.
I dok Split svakodnevno guše cestovne gužve, baterijski vlak obećava tišu i bržu alternativu bez lokalnih emisija štetnih plinova. Zbog subvencioniranih karata osobito ga priželjkuju umirovljenici, ali u HŽ-u računaju i na sve veći broj svakodnevnih putnika koji traže brzu i pouzdanu vezu između grada i okolice.
Pokretanjem ovog vlaka Dalmacija ulazi u novu fazu održivog željezničkog prometa, spajajući domaću tehnologiju, europska sredstva i sve jači interes putnika za zelenije načine putovanja.