Radnici su u četvrtak probili posljednji dio budućeg Baznog tunela Brenner, čime je označena ključna prekretnica u gradnji najdulje podzemne željezničke veze na svijetu.
Talijanska premijerka Giorgia Meloni na svečanosti je poručila: „Danas zajedno činimo odlučujući korak za izgradnju jednog od najvećih infrastrukturnih projekata na cijelom kontinentu” te dodala: „Ovo je povijesni dan… za Italiju, za Austriju i za cijelu Europu.”
Ključni podaci projekta
• Duljina tunela: 55 km (64 km s postojećom podzemnom vezom do Innsbrucka)
• Planirano otvaranje: 2032., uz oko 16 godina kašnjenja
• Procijenjeni trošak: 8,5 mlrd. eura – oko 2,5 mlrd. više od prvotnog proračuna
• Smanjenje putovanja između Fortezze i Innsbrucka: s 80 na manje od 25 minuta
Cilj gradnje Bazni tunel Brenner temelj je europskog plana za premještanje tereta s cesta na željeznicu kako bi se smanjilo onečišćenje i potaknula prekogranična trgovina. Trenutačno više od 2,5 milijuna kamiona, 14 milijuna osobnih vozila i 50 milijuna tona robe godišnje prelazi prijelaz Brenner, pri čemu 70 % tereta putuje cestom, a tek 30 % tračnicama.
Izazovi na sjeveru Iako je glavni tunel pri kraju, projekt bi mogao usporiti nedovršena njemačka mreža pristupnih ruta prema Austriji. Bez tih veza puni prometni potencijal novog tunela ostaje upitan.
Unatoč izazovima, završetak probijanja označava veliki korak prema modernijem, bržem i ekološki prihvatljivijem željezničkom povezivanju sjevera i juga Europe.