Probni tunel budućeg Baznog tunela Brenner (BBT) u četvrtak je probijen te sada tvori neprekinutu podzemnu vezu između Austrije i Italije. Time je dovršeno oko 87 % radova – više od 200 od planiranih 230 kilometara podzemnih cijevi i servisnih galerija.
Projekt, vrijedan približno 10,5 milijardi eura, ravnomjerno financiraju Austrija i Italija, dok Europska unija pokriva polovicu ukupnog iznosa. Kad bude dovršen 2032., BBT će povezivati Innsbruck i Fortezzu te skratiti željezničko putovanje kroz Alpe za oko 60 %, na svega pola sata.
Ključ TEN-T koridora Tunel je dio skandinavsko-mediteranskog TEN-T koridora i zamišljen je kao zamjena za postojeću željezničku prugu uz preopterećeni Brennerski prijevoj. Nova trasa prolazit će gotovo ravno, do 1 400 metara ispod planinskih vrhova, bez strmina od 26 % koje danas zahtijevaju dodatne lokomotive. To otvara prostor za dulje i teže teretne kompozicije i pruža čvrstu alternativu kamionskom prometu, kojemu Austrija već godinama uvodi ograničenja na ovoj jednoj od najfrekventnijih trgovačkih ruta u Europi.
Vojna komponenta Ruska invazija na Ukrajinu ponovno je stavila u fokus brzinu premještanja vojne opreme unutar Europe. Austrijsko Ministarstvo obrane naglašava da će gotovo ravna, elektrificirana dvotračna pruga omogućiti „bržu rasporedbu snaga i opreme u kontekstu nacionalne obrane, kao i pri katastrofama i humanitarnim intervencijama kod kuće i u inozemstvu”, čime se jača kako nacionalna tako i europska otpornost.
Europski povjerenik za promet Apostolos Tzitzikostas opisao je BBT kao velik korak prema povezivosti kontinenta, standardizaciji prekograničnih pravila te preusmjeravanju prometa s cesta na tračnice, što će „civile i vojsku prevoziti brže i učinkovitije”.
Radovi se nastavljaju na obje glavne cijevi, a nakon današnjeg proboja stručnjaci ističu da je najzahtjevniji dio posla – probijanje Alpa – pri samom kraju.