Privatni tunel dug 500 metara koji bi povezao podzemnu garažu vile Wolfganga Porschea s povijesnom jezgrom Salzburga pretvorio se u političku i društvenu buru.
Porsche, 82-godišnji unuk osnivača istoimene automobilske marke i predsjednik Nadzornog odbora tvrtke, već je ishodio početno zeleno svjetlo Gradskog vijeća i Građevinske komisije. Iskapanja u stijeni ispod brda Kapuzinerberg – koje se nalazi nadomak UNESCO-ve zaštićene jezgre – već su počela.
Međutim, projekt nazvan „zlatni tunel” naišao je na žestok otpor. Više od 20 000 stanovnika potpisalo je internetsku peticiju protiv, poručivši: „Ne želimo da milijarder kopa u brdu kako bi pristupio svojoj privatnoj garaži, koristeći javno vlasništvo, i to na zaštićenom području.”
Ključni prigovori:
- Korištenje javnog zemljišta za privatnu infrastrukturu, uz naknadu od svega 48 000 eura.
- Opasnost za kulturnu baštinu staroga grada.
- Nejednak tretman građana i „povlašteni status superbogatih”.
Politički prijepori
Zeleni i Komunistička stranka tvrde da bi podzemni prolaz, formalno kategoriziran kao pristupna cesta, morao proći isti postupak odobrenja kao svaka gradska prometnica. Komunistički vijećnik Klaudius May upozorava da postoje „ogromna pravna i tehnička pitanja koja do danas ostaju bez odgovora” te dodaje: „Svi bi trebali biti jednaki pred zakonom, ali ovdje se stvara dojam da je sve moguće za milijardere s izvrsnim političkim vezama.”
Na suprotnoj strani stoji dio konzervativaca i desnice koji naglašavaju gospodarske koristi. Pokrajinski dužnosnik za prostorno planiranje Martin Zauner (FPÖ) poručuje da projekt „podržava građevinsku industriju, čuva kulturno dobro, a u potpunosti je privatno financiran”.
Gradonačelnik Bernhard Auinger, nekoć dugogodišnji zaposlenik Porschea, našao se u neugodnoj poziciji. Iako se javno protivi ideji, tvrdi da je projekt naslijedio po stupanju na dužnost ovog proljeća i da ga više ne može jednostavno poništiti.
Podijeljeni susjedi
Dio lokalnih stanovnika tunel vidi kao još jednu točku na karti bogate arhitekture Salzburga. Susjeda Doris Rüggeberg podsjeća: „Salzburg je poznat po zgradama koje su izgradili bogati.” No većina potpisnika peticije smatra da je ovaj zahvat simbol društvene nepravde.
Daljnji koraci
Plan čeka završnu, pokrajinsku dozvolu. Ako je dobije, Porsche će u stijenu ugraditi golemu podzemnu garažu, dok bi sam tunel služio isključivo njemu i njegovim gostima. Vrijednost Porscheova osobnog bogatstva procjenjuje se na oko 1,3 milijarde eura.
Zeleni, komunisti i građanske inicijative najavljuju da će, ne odustane li grad, slučaj prebaciti na sud i nadležna kulturna tijela. Bitka oko „zlatnog tunela” tako bi lako mogla postati i pravni, a ne samo politički megdan.