Inspektori cestovnog prijevoza Ministarstva mora, prometa i infrastrukture prošle su godine iz prometa isključili 13 autobusa namijenjenih organiziranom prijevozu djece. Statistika koja je isplivala tijekom javnog savjetovanja o novom pravilniku za školske autobuse pokazuje da problem nije izoliran: prosječna starost vozila koja prevoze djecu i dalje prelazi 13 godina, a više od 2 600 autobusa starije je od deset godina – neki su na cestama već četvrt stoljeća.
Ured pravobraniteljice za djecu ističe kako su evidentirani slučajevi samozapaljenja, ozbiljnih tehničkih kvarova i vožnje pod utjecajem alkohola. Podsjećaju na incident s autobusom proizvedenim 1994. godine koji je prevozio 43 mala sportaša kada se zapalio u vožnji, kao i na višestruke otkaze terenskih nastava zbog „opasnih nedostataka i preinaka” na vozilima.
Nacrt pravilnika, u savjetovanju do kraja tjedna, već predviđa da sva sjedala imaju tvorničke sigurnosne pojaseve, naslone za glavu i ruke, da autobusi zadovolje najmanje Euro 6 normu te budu klimatizirani. No pravobraniteljica traži korak dalje:
• uvođenje maksimalne starosti autobusa namijenjenih prijevozu djece kako bi se potaknula obnova voznog parka; • češće tehničke preglede i strože standarde održavanja; • poseban protokol između škola i policije za obvezne kontrole vozila prije polaska na izlete; • obveznu ugradnju uređaja „alcohol interlock” koji blokira pokretanje motora ako vozač ima alkohola u krvi.
„Djeca se prečesto dovode u rizik, budući da se upravo stariji autobusi koriste za njihov prijevoz”, poručuju iz Ureda te naglašavaju da bi „pomlađivanje” flote i dodatni sigurnosni sustavi smanjili broj kvarova i nesreća.
Javno savjetovanje završava ovoga tjedna, a Ministarstvo nakon toga odlučuje koje će prijedloge uključiti u konačni tekst pravilnika.