Iako Bruxelles i dalje drži kurs prema 2035. kao godini zabrane prodaje novih automobila s motorima na fosilna goriva, najnovije istraživanje tvrtke za automobilske podatke carVertical pokazuje da potrošači još nisu spremni na masovni zaokret.
Prema anketi u kojoj je sudjelovalo više tisuća vozača, 51,5 % ispitanika trenutačno ne bi kupilo električni automobil, 36,3 % je neodlučno, a tek 12,2 % razmotrit će takvu nabavu. Većina i dalje preferira benzin (43,8 %) ili dizel (38,9 %), dok se samo 5,6 % izjašnjava za struju.
Razlozi otpora dobro su poznati: visoka početna cijena, nedovoljna mreža punionica i tvrdokorni mitovi o dometu.
„Visoke cijene električnih vozila, nedostatak infrastrukture za punjenje i mitovi koji prate ovu tehnologiju glavni su razlozi zbog kojih ljudi još uvijek nisu spremni”, objašnjava stručnjak carVerticala Matas Buzelis.
Subvencije kratkog daha Poticaji su potaknuli rani val prodaje, ali čim se ukinu – interes se naglo topi. Primjeri Njemačke i Švedske to potvrđuju, a sličan scenarij zabilježen je i u Sjedinjenim Državama nakon gašenja saveznog programa potpora. Hrvatska tek očekuje novi krug državnih poticaja do 9 000 eura po vozilu, no plug-in hibridi ovaj put ostaju bez pomoći.
Kada ipak razmišljaju o električnom modelu, kupci kao glavne motive navode niže troškove održavanja (47,2 %) i porezne olakšice (17,6 %). Ekologija je presudna tek za 14 % ispitanika, što otvara pitanje koliko su trenutačne „zelene“ politike doista održive bez stalnih potpora.
Tržište rabljenih sazrijeva Podaci oglasnika pokazuju da interes u Hrvatskoj ipak postoji: najtraženiji je Tesla Model 3, čija se prosječna cijena dvogodišnjeg primjerka kreće oko 28 000 eura. Jeftiniji ulaz nude Renault Twingo Electric i Smart EQ fortwo za oko 13 000 eura, dok luksuz drži Porsche Taycan po cijeni iznad 80 000 eura. Brzina prodaje također varira – Renault ZOE odlazi sa stajanke za 42 dana, a VW ID.3 čeka kupca i do tri mjeseca.
Val otkaza u industriji Slaba potražnja i skupi razvoj natjerali su proizvođače na oštre rezove. Stellantis je privremeno otpustio 900 radnika u SAD-u, General Motors planira ugasiti više od 3 000 radnih mjesta, a Nissan čak 10 000 te zatvara sedam tvornica. Najavljeni su rezovi i u Porscheu, Volvu i Volkswagenu, što ukazuje na duboko restrukturiranje sektora.
Usporedno, kineski BYD u travnju 2025. prvi je put pretekao Teslu u europskoj prodaji – rast prodaje od 359 % potvrđuje da azijski igrači mijenjaju odnose snaga unatoč carinskim barijerama.
Sljedeći korak Prvi val entuzijasta već je kupio električne automobile. Sada proizvođači moraju uvjeriti širu javnost da je struja dugoročno isplativa – i to bez subvencijskog štapa. Kako zaključuje Buzelis: „Prava potražnja porast će tek kada kupci organski počnu birati električna vozila, ne zbog subvencija, nego zbog realnih ušteda i praktičnih prednosti.”