Neugodan miris čim se otvori poklopac jogurta, zelena mrlja na siru ili pljesnive dječje kašice – sve su to prizori s kojima se posljednjih tjedana susreću kupci diljem Hrvatske. Čim je ljetna sezona utihnula, trgovački su lanci, tvrde potrošači, počeli na police vraćati robu čiji je rok trajanja odavno prošao – i to po punim cijenama.
„Što smo mi? Stoka? Derali su nas cijenama cijelo ljeto, a sad nam idu uvalit’ smrdljivu hranu”, revoltirano je ispričala Marija, jedna od brojnih čitateljica koja je zapazila da su „pune police onoga što je trebalo ići u otpis”.
Alarm s terena stiže i putem internetske platforme „Halo, inspektore”, koju vodi Europski centar izvrsnosti potrošača (ECIP). Ondje upozoravaju da se „pošast plijesni širi Hrvatskom” i da inspektori ne uspijevaju odgovoriti na sve prijave:
- proizvodi s isteklim rokom pojavljuju se „gotovo svakodnevno”,
- nađene su riblje konzerve stare 16 dana,
- gumeni bomboni kojima je rok istekao prije godinu dana i
- dječje kašice čiji je datum upotrebe debelo „istekao”.
Prema internim dojavama radnika, voditelji trgovina i regionalni direktori navodno traže „maksimalno smanjenje otpisa”, pa se roba ne povlači ni kad na ambalaži jasno stoji „najbolje upotrijebiti do…”. Halo, inspektore smatra da bi novčane kazne trebale biti znatno više jer su sada „minimalne ili smiješne” – iznose koje trgovački lanac zaradi „u nekoliko sati, možda i minuta”.
Državni inspektorat, odgovarajući na upite, navodi kako sanitarna inspekcija „kontinuirano provodi službene kontrole u maloprodajnim objektima” te da su rokovi trajanja sastavni dio redovitih ili ciljanih nadzora. Podatke o pojačanim akcijama ili eventualnim kaznama nisu dostavili.
Dok inspektori slijede „godišnje planove rada”, potrošači sve češće nose povećalo u trgovinu, tražeći datum isteka i – nadajući se da neće platiti pokvareni obrok. Ne uvedu li se strože sankcije, upozoravaju iz ECIP-a, „plijesan” bi se mogla širiti brže od nadzora.