Hrvatska se godinama hvali digitalizacijom turizma, no praksa pokazuje drukčiju sliku. Stevo Žufić, direktor porečke tvrtke Adria Bonus i bivši istarski župan, tvrdi da ključni turistički podaci ostaju zaključani unatoč milijunskim ulaganjima iz europskih fondova.
Žufićev tim 2022. prijavio je projekt e-turist.info, web servis koji bi u stvarnom vremenu prikazivao dnevni broj turista, noćenja, potrošnju kroz fiskalizirane račune i naplaćeni PDV. Kako navodi, projekt je pao jer Hrvatska turistička zajednica (HTZ) i Porezna uprava odbijaju dijeliti podatke iz eVisitora i sustava fiskalizacije, proglašavajući ih poslovnom tajnom.
„Radio sam na projektu EU i trebao sam podatke iz eVisitora i fiskalizacije. Obje su institucije odgovorile da je riječ o poslovnoj tajni. Pitao sam se kakva je to tajna koliko je turista bilo jučer u Poreču ili koliki je bio promet fiskaliziranih računa”, kaže Žufić.
Prema važećem pravilniku, eVisitor služi prvenstveno za zakonsku prijavu i odjavu turista. HTZ naglašava da podaci „imaju karakter poslovne tajne” te da se javnosti nude tek konsolidirani statistički izvještaji koje objavljuju HTZ, lokalne turističke zajednice i Državni zavod za statistiku.
Žufić uzvraća da takav model otvara prostor za manipulaciju: „Podaci o broju turista i potrošnji nisu ničija privatna imovina, nego javno dobro.” Podsjeća da je Porezna uprava ipak objavila fiskalne podatke o potrošnji tijekom koncerta Marka Perkovića Thompsona, što po njemu potvrđuje selektivnu logiku.
Za poduzetnika iz Poreča problem nije samo transparentnost, već propušteni gospodarski potencijal. Procjenjuje da bi otvoreni podaci mogli generirati „stotine milijuna eura dodatnog prometa”, stvarajući nove usluge i poslovne modele u turizmu.
HTZ pak ističe kako se prikupljeni podaci koriste za analize i planiranje te da su za službenu statistiku zaduženi DZS i ostala nadležna tijela. Preporučuju praćenje njihovih periodičnih izvješća.
Žufić smatra da se time izbjegava ključno pitanje: ako su sustavi financirani javnim i europskim novcem, zašto rezultati ostaju nedostupni javnosti? „Ako želimo ozbiljan turizam, moramo imati ozbiljne podatke, dostupne u realnom vremenu, transparentno i svima jednako”, zaključuje, upozoravajući da bi nastavak birokratske zatvorenosti hrvatski turizam mogao stajati milijarde eura propuštenih prilika.