Kinesko ministarstvo trgovine poručilo je da je nizozemska vlada "uporna u jednostranom postupanju" i da time produbljuje poremećaje u globalnom lancu opskrbe poluvodičima. U internetskoj objavi ministarstvo je zatražilo od Haaga da "prestane ometati" unutarnje poslovanje proizvođača čipova Nexperia i pruži konstruktivan doprinos rješavanju nestašice koja pogađa automobilsku industriju.
Nizozemska je krajem rujna, pozivajući se na hladnoratovni zakon o nacionalnoj sigurnosti, preuzela kontrolu nad Nexperijom i smijenila predsjednika uprave Zhanga Xuezhenga. Vlada se boji da bi kineska matična tvrtka Wingtech Technology mogla preseliti intelektualno vlasništvo u druge pogone.
Peking je odgovorio obustavom izvoza Nexperijinih čipova, ključnih za zračne jastuke, centralno zaključavanje i druge sustave. Iako se poluvodiči proizvode u Europi, oko 70 % ih se pakira u Kini, pa je prekid logističke veze trenutno najveća prijetnja proizvođačima automobila.
• Volkswagen, Honda i Nissan već su upozorili da bi se trake mogle zaustaviti. • Europsko udruženje proizvođača automobila prošli je tjedan upozorilo da su pojedine tvornice „danima“ od prinudnog zastoja.
Pregovori pod pritiskom Washington i Bruxelles posljednjih su dana signalizirali skori dogovor, no poruka iz Pekinga dovela je te najave u pitanje. Nakon razgovora s kineskim predsjednikom Xijem Jinpingom, bivši američki predsjednik Donald Trump prošli je tjedan izjavio da će Peking „poduzeti odgovarajuće mjere kako bi se obnovila isporuka iz Nexperijinih pogona u Kini“.
Dok se diplomati prepucavaju, tvrtke traže izuzeća od kineskih zabrana. Nizozemsko ministarstvo gospodarstva potvrdilo je da su kontakti s kineskim vlastima „u tijeku" i da se traži rješenje koje će biti „dobro za Nexperiju i oba gospodarstva“.
Upozorenja iz SAD-a i eskalacija Sudski spisi otkrivaju da je američki Ured za međunarodnu sigurnost još u lipnju upozorio Haag kako je „gotovo sigurno“ da će direktor Nexperije morati biti zamijenjen zbog rizika prijenosa tehnologije. Nakon nizozemskog preuzimanja, sama je tvrtka prošlog tjedna obavijestila kupce da su sve pošiljke prema kineskoj tvornici obustavljene, čime je lanac opskrbe pretrpio novi udarac.
Dodatni stres za automobilsku industriju Sukob dolazi nakon što je rujanski kibernetički napad privremeno zaustavio proizvodnju Jaguar Land Rovera. Iako su pogoni ponovno pokrenuti, stručnjaci procjenjuju da je incident britansko gospodarstvo koštao oko 1,9 milijardi funti i pogodio oko 5 000 dobavljača.
Analitičari upozoravaju da bi kombinacija geopolitičkih tenzija i cyber napada mogla produbiti nestašicu vozila na europskom tržištu te usporiti zelenu tranziciju autoindustrije, koja već trpi pritisak zbog visokih cijena energije i sirovina.