Palantir Technologies, tvrtka poznata po analitičkom softveru koji koriste američko Ministarstvo obrane, Imigracijska i carinska služba (ICE) te multinacionalne korporacije poput General Millsa i Heinekena, ponovno je otvorila internetsku trgovinu suvenirima – i to s ambicijom da postane lifestyle brend.
Najnovija „drop” kolekcija predstavljena je u četvrtak navečer. Na redizajniranoj stranici posjetitelje dočekuje lažni terminal s „kodom” koji prati svaki pregledani predmet, dok se na odjeljku „Core Capsule” nalaze rasprodani artikli: pufasta „ergonomska” najlonska tote torba za 119 dolara, bejzbolska kapa od 55 dolara i sportske kratke hlače s natpisom „PLTR—TECH” preko desne stražnjice koje su stajale 99 dolara.
10-znamenkasti ugovori i navijačka euforija
Palantirovi proizvodi, poput platforme Gotham koja pomaže u organizaciji vojnih dron-napada ili ImmigrationOS-a koji ICE-u treba omogućiti „gotovo u realnom vremenu” praćenje osoba u procesu samo-deportacije, rijetko su dostupni običnim korisnicima. No tvrtka je tijekom godina stekla vojsku burzovnih i tehnoloških obožavatelja. Na najvećem subreddit-u posvećenom Palantiru okuplja se više od 100 000 članova, a pojedini profili na mreži X prate isključivo kretanje dionice i nove državne ugovore, slavodobitno kao da je posrijedi sportska momčad.
Takva publika prirodno traži „dresove”. Eliano Younes, voditelj strateškog angažmana kompanije i glavni idejni autor trgovine, u ožujku je na X-u poručio: „Palantir is THE lifestyle brand. The most pro-west, meritocratic, winning obsessed, and based brand on the face of the earth.”
Sličnu poruku kupci dobivaju uz svaku narudžbu, na kartici potpisanoj od izvršnog direktora Alexa Karpa: „Thank you for your dedication to Palantir and our mission to defend the West… we build to dominate.”
Proizvedeno u SAD-u – po svaku cijenu
Tvrtka naglašava da je sva roba „Made in the U.S.A.”, što znatno podiže troškove. Younes je priznao da je cilj trgovine tek pokriti izdatke, a visoke cijene pripisao carinama. Palantir je već imao webshop, ali ga je 2023. ugasio nakon pritužbi na lošu kvalitetu. Nova kolekcija koristi deblje materijale, vlastite etikete i agresivniji dizajn – primjerice crnu majicu s crvenim ovalom nalik zemaljskoj kugli i logotipom u središtu, što vizualno sugerira globalnu kontrolu.
U međuvremenu, poslovanje s državom raste. Od travnja Palantir za 30 milijuna dolara razvija ImmigrationOS, a prototip mora predati ICE-u 25. rujna. Samo tjedan dana ranije, 18. rujna, u prodaju je pustio novu turu majica, kapa i torbi.
Širi trend među „tvrdolinijašima” Silicijske doline
Ovaj iskorak u modni marketing poklapa se s promjenom raspoloženja tehnološkog sektora prema suradnji s vojskom. U lipnju je američka vojska skupini direktora iz IT industrije – među njima i Palantirovu tehnološkom direktoru Shyamu Sankaru – uručila počasne činove „pukovnika”. Paralelno, Anduril, još jedna obrambena startup tvrtka, lansirao je vlastitu liniju „gear” jakni i havajskih košulja, također s naglaskom na američku proizvodnju.
Karp je u pismu dioničarima u travnju ocijenio da je Palantir svojedobno bio „heretik” izbačen iz društva u Silicijskoj dolini, ali da se sada mnogi „okreću i slijede naš primjer”. Na modnoj etiketi, čini se, kompanija taj status pretvara u profit – ili barem u povišeni osjećaj pripadnosti za svoje najvjernije fanove.