Mađarska i Slovačka, dvije od europskih velesila u proizvodnji automobila, izravno osjećaju posljedice carinskih skokova koje je uveo američki predsjednik Donald Trump. Nakon što je ulazna stopa od 2,5 % najprije skočila na 25 %, pa potom pala na 15 %, radnici i poslodavci govore o „američkom carinskom slalomu” koji im ruši narudžbe i planove.
„Trumpov drugi mandat do sada je imao samo negativan utjecaj na mađarsko gospodarstvo”, ocjenjuje analitičar Zoltan Pogatsa, ističući da je vladin cilj rasta već snižen s 3,4 % na 1 %. Sindikalni čelnik Zoltan Laszlo upozorava na iznenadna otkazivanja narudžbi u meksičkom proizvođaču autodijelova Nemak, jednome od brojnih dobavljača smještenih oko Györa, srce mađarske auto-industrije.
U istom gradu tvornica Volkswagen Audija zapošljava 12 000 ljudi, a lokalni gradonačelnik u travnju je zavapio Budimpešti da intervenira kod Washingtona – zasad bez uspjeha. Mađarski premijer Viktor Orban ipak je ostao vjeran svom „dragom prijatelju” Trumpu, tvrdeći da je američki čelnik u pregovorima „pojeo za doručak” Ursulu von der Leyen.
Ni u susjednoj Slovačkoj stanje nije optimistično. Ekonomski analitičar Matej Hornak predviđa pad izvoza od „stotina milijuna eura” i gubitak „više od 10 000 radnih mjesta”. Ipak, premijer Robert Fico – također politički blizak Trumpu – javno je pozdravio to što su carine nešto niže nego u drugim sektorima.
Stručnjak za međunarodne odnose Botond Feledy upozorava da Trump sada „favorizira veće igrače”, a male zemlje, koje su se godinama udaljavale od Bruxellesa, ostaju bez saveznika u pregovorima. Sindikati u Mađarskoj već prijete štrajkom, dok birači, opterećeni visokim troškovima života, okreću pogled prema Orbánovu konzervativnom izazivaču Péteru Magyaru uoči proljetnih izbora.
Za regiju koja se godinama reklamirala kao jeftina i pouzdana baza za njemačke, japanske i britanske marke, obrat iz Washingtona mogao bi se pokazati skupljim od bilo koje političke bliskosti s Bijelom kućom.