Poslovno raspoloženje u Njemačkoj neobično se razilazi s tvrdim brojkama. Indeks poslovne klime Ifo porastao je u kolovozu na 89,0 bodova, sa srpanjskih 88,6, nadmašivši prognozu analitičara od 88,7. Poticaj je stigao iz boljih očekivanja prihoda u idućih šest mjeseci, iako su tvrtke nešto lošije ocijenile trenutačne uvjete.
Istodobno je savezni statistički ured revidirao procjenu BDP-a za drugo tromjesečje: pad od 0,3 % umjesto ranije procijenjenih 0,1 %. Proizvodnja je, uz povremene trzaje, praktički na istom mjestu još od 2019. godine, a MMF predviđa stagnaciju i 2025., što Njemačku svrstava među najslabije razvijene ekonomije u skupini bogatih zemalja.
„Teško je vidjeti kako će se gospodarstvo izvući iz, čini se, beskrajnog zastoja prije kraja godine”, upozorio je Carsten Brzeski iz ING-a, dodajući da nije jasno otkud dolazi "ovo raspoloženje optimizma".
Rizici se gomilaju • Trgovina: američki carinski udar na automobile od 27,5 % još je na snazi, a kineska konkurencija sve je oštrija. • Valuta: euro je od siječnja ojačao 13 % prema dolaru i 11 % prema juanu, poskupljujući njemački izvoz. • Fiskalna politika: ministar financija Lars Klingbeil zatražio je rezove od više od 30 milijardi eura u proračunu za 2027., što bi moglo neutralizirati obećani infrastrukturni i obrambeni poticaj.
Brzeski upozorava da bi rasprava o štednji mogla natjerati kućanstva i poduzeća da „zakoče“ potrošnju i ulaganja.
Autoindustrija čeka smanjenje carina Ključno izvozno oružje, automobilski sektor, čeka da Washington spusti carinu na 15 %, dogovorenu u srpnju. EU i SAD usuglasile su da će smanjenje stupiti na snagu „prvog dana istog mjeseca“ kada Bruxelles predstavi zakon kojim ukida carine na američke industrijske proizvode i dio prehrambenih artikala.
Udruženje VDA poručilo je da Komisija mora reagirati „bez odgode“, premda 15 % i dalje ostaje „teret“. EU proizvođači su prije Trumpova povratka plaćali 2,5 %.
Europska komisija signalizira brzu akciju. „Naša je čvrsta namjera... da prijedloge predstavimo i pokrenemo postupak još ovoga mjeseca”, rekao je povjerenik za trgovinu Maroš Šefčovič, napominjući kako je automobilska industrija „krvarila mnogo gotovine posljednjih mjeseci”.
Visoki dužnosnik Komisije pojasnio je da sama objava prijedloga aktivira američko smanjenje: „Bitna je naša ulazna, a ne izlazna točka.”
Međutim, sve dok se riječ ne pretoči u zakon, njemački izvoznici automobila — njih 450 000 vozila u vrijednosti 21,5 milijardi eura lani — ostaju pod pritiskom. A optimizam, koliko god bio neočekivan, mogao bi se brzo ispuhati ako fiskalne škare i carinske prepreke ne popuste.