Njemačka mreža od 13 200 kilometara autocesta, nekoć ponos zemlje bez univerzalnog ograničenja brzine, trenutačno je preopterećena i potkapacitirana.
Prema podacima Saveznog ministarstva prometa i autokluba ADAC, oštećenja su zabilježena na otprilike polovici autocesta, dok je stanje mostova ocijenjeno kritičnim: čak 5000 njih mora hitno u obnovu ili kompletnu gradnju iznova. Rekordne kolone posljedica su godina nedovoljnih ulaganja, sve gušćeg prometa i stalnih radova.
Financijska rupa i 74 zaustavljena projekta
Vladin infrastrukturni fond od 500 milijardi eura nije dovoljan. Portal Global Highways procjenjuje manjak od 15 milijardi eura u planu za razdoblje 2026.–2029., što blokira 74 velika projekta. Među najugroženijima je ključna ruta A8 Stuttgart–München.
Kancelar Friedrich Merz priznao je da država više nema snage sama nositi teret. „Javna ulaganja ne mogu sama pokriti ono što je Njemačkoj potrebno i ne mogu nadoknaditi sve ono što smo propustili posljednjih godina”, rekao je, najavivši okretanje privatnom kapitalu. „Planiramo da zajedno s ministarstvom prometa u većoj mjeri pokrenemo javno-privatna partnerstva.”
Debata o cestarini ponovno na stolu
Unatoč sve tanjoj blagajni, vozači osobnih automobila i motocikala i dalje koriste autoceste besplatno. Pokušaj da se uvede vinjeta kojoj bi realno podlijegali samo strani vozači srušen je 2019. na Sudu EU zbog diskriminacije. Teška teretna vozila od 7,5 tona već plaćaju naknadu, a ADAC predlaže da se u sljedećih deset godina uvede univerzalna kilometarska cestarina temeljena na emisijama. No 60 % građana tome se protivi, dok 30 % pristaje ako bi se plaćalo isključivo na autocestama.
Oporba napada, promet raste
Parlamentarna oporba tvrdi da se posebni fond zloupotrebljava za krpanje redovitog proračuna te da se umjesto novih dionica preferira skupa sanacija postojeće mreže. ADAC upozorava da će, bez obzira na dinamiku radova, promet do 2030. porasti 7–10 % u osobnom, odnosno 12–15 % u teretnom segmentu – a problemi s gužvama i trošnim mostovima bit će još izraženiji.
U međuvremenu, vozači na legendarnoj A100 kod Berlina uživaju u novootvorenim trakama, no slika je varljiva: „autobahn” više nije simbol neograničene slobode nego podsjetnik koliko skupo može biti održavanje infrastrukture kojom svakodnevno tutnji čitava Europa.