Čeka se još samo nekoliko dana pa da kamioni napokon krenu iz Biljana Donjih: tvrtka Kemokop iz Dugog Sela u roku od 16 mjeseci mora ukloniti sav opasni otpadni materijal s Crnog brda i prevesti ga u Sisak, gdje će se troska reciklirati za građevinsku industriju.
Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost potvrdio je da je s Kemokopom potpisao ugovor vrijedan 17,5 milijuna eura. Novac će se isplaćivati ove, 2026. i 2027. godine.
Prema natječajnoj dokumentaciji, na lokaciji se nalazi oko 74 800 prostornih metara, odnosno približno 150 000 tona troske koja je ondje dovožena 2010. i 2011. godine iz bivše šibenske Tvornice elektroda i ferolegura. Materijal je odložen na zemljištu privatnih vlasnika u zaselku Škorići, ali se proširio i na susjedno državno zemljište.
Voditeljica službe za odnose s javnošću Fonda, Lidija Tošić, navodi da su započeli pripremni radovi: postavlja se vaga, gradilišni kontejner, priključak struje, obavlja se geodetsko snimanje terena. „Prema terminskom planu, s odvozom otpadne troske treba se započeti u drugoj polovici kolovoza”, kaže Tošić.
U Sisku će se troska obrađivati postupkom R5 – recikliranjem anorganskih materijala. „Izdvojit će se frakcije koje se mogu koristiti kao sirovina u građevinskoj industriji, što smanjuje količinu otpada, štedi prirodne resurse i značajno smanjuje ugljični otisak u odnosu na klasično zbrinjavanje”, ističe Mirka Kos Vojković iz Kemokopa.
Pozitivna presuda – ali skupa Sud Europske unije je 6. ožujka 2025. donio presudu kojom Hrvatskoj izriče kaznu od milijun eura te dodatnih 6 500 eura za svaki dan dok se odlagalište ne sanira. Čak i uz planirani rok od 16 mjeseci, država će platiti najmanje još 3,12 milijuna eura, uz troškove suđenja.
Zbog prisutnosti kancerogenih aromatskih ugljikovodika, lokalni su aktivisti godinama upozoravali na moguću povezanost troske s porastom karcinoma u Ravnim kotarima. Premda takve tvrdnje još čekaju znanstvenu potvrdu, presuda Suda EU i skupe kazne prisilile su državu da napokon pokrene sanaciju.
Kemokop, s 70 specijaliziranih zaposlenika, ima dodatnih 20 mjeseci za završnu oporabu otpada. Ako radovi krenu po planu u kolovozu, Crno brdo trebalo bi postati prošlost do kraja 2026. godine.