Europska komisija potvrdila je da je zaprimila novi prijedlog kompanije Meta kojim će se korisnicima Facebooka i Instagrama u Europskoj uniji od siječnja 2026. ponuditi treća mogućnost u okviru tzv. "plati ili pristani" modela oglašavanja.
Dosad su europski korisnici birali između dvije krajnosti: plaćanja pretplate za potpuno iskustvo bez oglasa ili besplatnog korištenja uz prihvaćanje potpune personalizacije oglasa na temelju praćenja i profiliranja. Za takvu binarnu ponudu Meta je u travnju kažnjena s 200 milijuna eura zbog kršenja Akta o digitalnim tržištima (DMA).
Novi prijedlog dodaje srednje rješenje. Prema priopćenju Komisije, korisnici će moći:
- dati pristanak za potpunu personalizaciju oglasa;
- odabrati oglašavanje uz „ograničeno korištenje osobnih podataka” i time dobivati samo djelomično personalizirane oglase;
- nastaviti plaćati pretplatu i koristiti platforme bez oglasa.
„Ova treća alternativa mora biti učinkovita, čvrsta, vidljiva i raditi u korist potrošača”, naglasio je na dnevnom brifingu glasnogovornik za digitalna pitanja Thomas Regnier. Dodao je da Komisija „još nije provela potpunu procjenu” modela te da „slučaj nije zaključen”.
Regnier je najavio kako će Bruxelles nakon uvođenja modela prikupljati povratne informacije od Mete i drugih tržišnih aktera te nastaviti nadzor: „Pažljivo ćemo pratiti provedbu i od toga krenuti dalje.” Ako se utvrdi daljnje nepoštivanje DMA-a, mogućnost novih periodičnih kazni ostaje otvorena.
Glasnogovornik Mete Matthew Pollard potvrdio je da tvrtka „uzima na znanje” stav Komisije i poručio: „Personalizirani oglasi ključni su za europsko gospodarstvo.” Meta je u studenome 2024. već smanjila količinu podataka koju koristi za ciljano oglašavanje onih koji odbiju potpuni tracking, a ad-free pretplate, uvedene u studenome 2023., ostaju dostupne i nakon nove prilagodbe.
Aktivisti za privatnost i dalje traže opciju potpunog odbijanja praćenja bez plaćanja, no Komisija zasad pozdravlja svaki korak koji korisnicima donosi „stvaran izbor”. Koliko će nova, „ograničena” personalizacija doista biti ograničena tek će se vidjeti nakon što model zaživi početkom iduće godine.