ZAGREB – Riječko kazalište Ivana pl. Zajca ugostilo je emotivnu predstavu „Matija” zagrebačke trupe Arterarij, nastalu po istoimenom autobiografskom romanu novinara i pisca Drage Hedla. U režiji i dramatizaciji Patrika Lazića intimno postavljena izvedba prati bljeskove sjećanja iz života prerano preminulog Hedlova sina, znanstvenika s Yalea koji je 2018. u 43. godini počinio samoubojstvo.
Predstava se odvija u ograđenom kvadratnom pješčaniku s tri drvena sanduka – jedini rekviziti iz kojih glumci izvlače predmete, pa čak i urnu s pepelom. Minimalizam pojačava osjećaj skučenosti i nemoći, dok nelinearna naracija skače iz sadašnjosti u prošlost, dotičući se ratnih devedesetih, akademskih uspjeha u Americi i obiteljskih lomova.
Glumac Dražen Bratulić oca prikazuje kratkim, bolno suzdržanim rečenicama, preispitujući vlastitu ulogu u tragediji. Doris Šarić Kukuljica u liku majke nosi tihu, fizički vidljivu bol, dok Domagoj Ikić mijenja uloge – od Matije do profesorice, psihijatrice i policijskog istražitelja – ističući hladnoću sustava koji zanemaruje empatiju.
Kao i Hedlova knjiga, predstava bez patetike progovara o depresiji, sindromu izgaranja, teroru uspjeha i srazu s nedostižnim „američkim snom”. Lazić time pokazuje terapeutski potencijal kazališta: publika svjedoči, ali i dijeli teret priče koja završava prizorom zamišljene budućnosti – nasmijanog Matije u gledalištu – prije naglog zamračenja i mukle tišine.
Arterarij, prepoznat po suočavanju s traumom na sceni, novom je produkcijom još jednom podsjetio koliko kazalište može biti moćan prostor kolektivnog suočavanja s najtežim pitanjima današnjice.