RIJEKA – Muzej moderne i suvremene umjetnosti (MMSU) sinoć je otvorio prvu veliku samostalnu izložbu Jelene Jureše u Hrvatskoj. Pod naslovom „Koreografije nasilja” autorica okuplja četiri recentna rada iz područja filma, videa i videoinstalacije, raspoređena u velike središnje dvorane muzeja kao imerzivne audiovizualne instalacije.
Jureša se u svom opusu bavi identitetom, politikama sjećanja i zaborava te reprezentacijskim moćima i nemoćima slike. Kroz pomno montirane kadrove i višekanalne projekcije propituje kako se povijest reproducira u suvremenom društvu i gdje počinje politička odgovornost pojedinca.
Izloženi radovi:
• „Ne shvaćajte to osobno” (2025.) – novi eksperimentalni film i videoinstalacija, premijerno prikazani u Hrvatskoj.
• „Ubundu” (2019.) – eksperimentalni film koji istražuje krhke niti kolektivnog sjećanja.
• „Afazija” (2019.) – monumentalni dugometražni filmski esej podijeljen u tri poglavlja.
• „Afazija, partitura za monitore” (2025.) – višekanalna instalacija koja dokumentira istoimenu multimedijalnu izvedbu.
Većina radova domaćoj se publici predstavlja prvi put, a kustosica Branka Benčić uz autoricu ističe kako „izložba poziva gledatelja da prepozna vlastitu poziciju promatrača i svjedoka”.
Razgovor o politikama reprezentacije, strukturnom nasilju i „političkoj afaziji” najavljen je za 14. studenoga u 18 sati. Sudjeluju Jelena Jureša, novinarka Barbara Matejčić, kustosica Aleksandra Sekulić, Branka Benčić te moderatorica Ivana Pejić.
„Koreografije nasilja” ostaje otvorena do kraja prosinca, nudeći posjetiteljima priliku da urone u slojevito promišljanje memorije i odgovornosti kroz moć pokretne slike.