Poruka s emotikonom Djeda Mraza koja je stigla iz Dubaija zvučala je samouvjereno: „OK, dečki. Ne treba nam sreća… ovo ne može biti jednostavnije.” Nekoliko dana poslije, irski rendžeri spuštali su se užetom na teretnjak MV Matthew i okončali jednu od najsmjelijih operacija krijumčara kokaina u novijoj europskoj povijesti.
Četiri dana drame
• Karteli su u kolovozu 2023. za oko 11,5 milijuna eura kupili 190-metarski teretnjak MV Matthew. • U Castletownbereu su unajmili i ribarski brod Castlemore kako bi s njega preuzeli 2,2 tone kokaina vrijednog više od 150 milijuna eura. • Posada je primala upute iz Dubaija; glasovni zapisi otkrili su nadimak čovjeka koji je sve koordinirao – „Kapetan Noah”. • Olujno vrijeme, kvar motora i uređaj za praćenje koji su potajno postavili irski istražitelji spriječili su planirani susret dvaju brodova u Irskom moru.
Kad se Castlemore nasukao, posada je morala tražiti pomoć obalne straže, a kapetan MV Mathewa lažno je prijavio ozljedu i helikopterom se prebacio u bolnicu – s torbom u kojoj je pronađeno više od 50 000 dolara. Irski rendžeri, preuređenim medicinskim helikopterom, na kraju su se ukrcali na teretnjak. Posada je panično poručila: „Bojimo se… Molim vas, nemojte nas gađati”, no zapovjednik je hladno odgovorio: „Nastavite prema luci Cork.”
Osam uhićenih muškaraca već je osuđeno na ukupno 129 godina zatvora, a droga je uništena.
Irske pukotine, kartelski resursi
Istraga je naglasila golemi nesrazmjer: Irska mornarica ima osam brodova, ali zbog manjka posade obično može isploviti samo dva – ponekad, kao u ovoj akciji, tek jedan. Od pet mornaričkih helikoptera istodobno je bio ispravan samo jedan, i to onaj koji služi kao zračna ambulanta. Obrambeni proračun zemlje iznosi tek 0,2 % BDP-a, najmanje u Europskoj uniji.
Takve rupe karteli koriste za novi „narkotički superautoput” preko Atlantika. Maritimni analitički operativni centar (MAOC) prati do 600 sumnjivih brodova dnevno, no prošle godine stotinu ih nije bilo moguće presresti zbog pomanjkanja plovila. Ujedinjeno Kraljevstvo, konačno odredište mnogih pošiljki, prošle je godine potrošilo oko 117 tona kokaina; smrtnost povezana s tom drogom ondje je deset puta veća nego 2011.
Europa pod pritiskom
Pojačani nadzor u lukama Rotterdam i Antwerpen tjera kriminalne skupine da posegnu za morem i udaljenim uvalama. Irska, s više od 3200 kilometara razvedene obale i jedinom kopnenom granicom s Ujedinjenim Kraljevstvom, postala je „stražnja vrata” europskog tržišta. Nekadašnji zapovjednik mornarice Eugene Ryan upozorava: „Ako pošalju 20 tona kokaina na nekoliko brodova i neki budu presretnuti, i dalje će ubaciti 12 do 15 tona.”
Zaključak
Rekordna zapljena na MV Mathewu pokazala je da se i s ograničenim sredstvima može zadati težak udarac kartelima, ali je istodobno ogolila krhkost obrambenog sustava na rubu Europe. Dok proizvodnja kokaina u Južnoj Americi ruši rekorde, stručnjaci poručuju da svaka država mora pojačati nadzor mora i ulaganje u obranu – jer će karteli, ohrabreni zaradom i logističkom nadmoći, i dalje tražiti najslabiju kariku.