Kapetan tankera za koji francuske vlasti tvrde da pripada ruskoj „shadow fleet” – mreži dotrajalih brodova nejasnog vlasništva koji izbjegavaju zapadne sankcije – izaći će 23. veljače pred sud u Brestu. Tereti ga se za „odbijanje suradnje” s nadležnim tijelima nakon što je posada navodno ignorirala zapovijedi francuske mornarice da se identificira i prikaže zastavu pod kojom plovi. Kazna može doseći godinu dana zatvora i novčanu globu od 150 000 eura.
Francuski desant Francuska fregata sa zrakoplovima potporne eskadrile ukrcala se na tanker u subotu dok je brod plovio bez zastave u međunarodnim vodama Atlantika, na ruti od Primorska kod Sankt-Peterburga prema Indiji. Istraga mornarice pokazala je da je plovilo mijenjalo imena – trenutačno se spominju „Pushpa” i „Boracay” – te da je ranije plovilo pod beninskom zastavom. Sličan je brod pod nazivom „Kiwala” u travnju zaustavljen ispred estonske obale zbog identičnog problema.
— Ometanjem takvih brodova uništavamo njihov poslovni model — rekao je predsjednik Emmanuel Macron, procjenjujući da „30 do 40 % ruskog ratnog napora financira upravo shadow fleet, što premašuje 30 milijardi eura”. Dodao je da je posada pokazala „neprimjereno i izrazito agresivno ponašanje” prema francuskim helikopterima tijekom operacije.
Putin: „To je piratstvo” Reakcija iz Moskve stigla je brzo. Ruski predsjednik Vladimir Putin osudio je zapljenu kao „čin piratstva” i ustvrdio da je riječ o manevru kojim Pariz skreće pozornost s domaćih problema. „Takvo djelovanje može ozbiljno povećati rizik od sukoba”, poručio je Putin s foruma u Sočiju.
Dva kineska člana posade – kapetan i prvi časnik – prvotno su privedena. Prvi časnik je pušten bez optužnice, dok kapetan ostaje pod sudskom istragom. Brod je naredbom mornarice usidren u sigurnoj zoni nedaleko Saint-Nazairea.
Sjene na Baltiku Francuski slučaj nadovezuje se na širi niz incidenata povezanih s tajnovitom flotom. Finski sud upravo je odbacio postupak protiv posade tankera „Eagle S” osumnjičene za oštećenje podmorskih kabela u Finskom zaljevu, uz obrazloženje da finsko zakonodavstvo ne obuhvaća taj događaj.
Pariz međutim poručuje da će nastaviti pritiskati rusku mrežu neregistriranih tankera: „Svako njihovo jednodnevno zadržavanje smanjuje dotok novca za rat u Ukrajini”, naglasio je Macron. Brod ostaje pod francuskom kontrolom do daljnjega, a proces protiv kapetana trebao bi razjasniti koliko daleko zemlje članice mogu ići u provedbi sankcija na otvorenome moru.