Dok najveći svjetski proizvođači automobila koče investicije, a američka savezna administracija razvodnjava propise o potrošnji goriva, Kalifornija ostaje pri ambicioznoj zabrani prodaje novih benzinskih i dizelskih vozila od 2035. godine.
U posljednjih nekoliko tjedana niz loših vijesti pogodio je električnu mobilnost: Ford je ograničio planove širenja ponude na struju, Europska komisija otvorila je vrata odgodi punog prijelaza na vozila bez emisija, a Washington je ublažio pravila o prosječnoj potrošnji flote. Analitičari BloombergNEF-a zato sada procjenjuju da će se u SAD-u do 2030. prodati 14 milijuna električnih vozila manje nego što su predviđali lani – pad od 20 posto.
Kalifornijski guverner Gavin Newsom, međutim, ne mijenja kurs. Njegov glasnogovornik Anthony Martinez poručuje: „The state is doubling down on our zero-emission vehicle deployment, providing market certainty, and continuing to lead on clean transportation regardless of policy reversals elsewhere or shifts by automakers”. Dodaje da se guvernerova „commitment to accelerating California’s clean transportation transition hasn’t changed”.
Newsom je još 2020. izvršnom odlukom naložio regulatorima izradu pravila koja bi zabranila prodaju novih vozila na fosilna goriva te postepeno povećala udio baterijskih i plug-in hibridnih modela; potonji smiju činiti najviše petinu ponude. Uz Kaliforniju su se tada svrstale i Massachusetts, New York, Oregon te Washington State.
Savezni Kongres, koji trenutačno kontrolira republikanska većina, ove je godine ukinuo kalifornijsko pravo da samostalno postrožuje standarde čistoće zraka. Država je odgovorila tužbom, a pravna bitka još traje. U međuvremenu je Newsom novim dekretom zadužio agencije da potaknu elektrifikaciju drugim mjerama.
Sada se raspravlja može li se zacrtani tempo doista ostvariti. Cilj da najmanje 35 posto vozila modelne godine 2026. bude bez emisija trenutačno je na čekanju zbog sudskog spora, a prodajni podaci udruge trgovaca pokazuju da je njihov udio u jesen iznosio 21 posto.
„Getting to 100 percent might be challenging”, priznaje Stephanie Valdez Streaty iz konzultantske kuće Cox Automotive. Koalicija poslovnih udruga predvođena kalifornijskim trgovcima vozila traži odgodu rokova; predsjednik udruge, Brian Maas, tvrdi: „The timeline needed to be adjusted”. Ipak, dodaje kako „We think that EVs are in our future” te da su trgovci „selling these cars, but the pace of progress is not reflected by the market or the consumer demand”.
Neki stručnjaci zastoje smatraju prolaznima. Bivši dužnosnik EPA-e i predsjednik organizacije Calstart Michael Berube ističe: „Electrification is a long-term trend”. Podsjeća da vlasnici električnih automobila već sada štede stotine dolara godišnje na gorivu i tisuće na održavanju, a za tvrtke s flotama računica je još povoljnija. „There is an economic driver behind this”, kaže i zaključuje: „There are a lot, a lot of people who believe that is the right business decision”.
Hoće li te ekonomske prednosti biti dovoljne da se nadoknade ovaj „prolazni oblak” i održi kalifornijski plan, pokazat će već iduće dvije godine, kad bi se prodaja električnih vozila trebala gotovo udvostručiti.