Utrka zrakoplovnih tvrtki u sve većem prostoru za putnike došla je do fizičkog plafona: od ležećih sjedala s izravnim pristupom prolazu do privatnih apartmana s kliznim vratima, tuševima i bračnim krevetima. Dizajner Nigel Goode rezimira: „Business class used to be all about hardware—the seat, the screen, the privacy door … But now it's about human-centred design.”
Umjesto kvadrata, u prvi plan ulaze osjećaji i prilagodba. Istraživanje studija NewTerritory, provedeno na 258 putnika, otkriva da 75 % putnika u poslovnom razredu lojalnost najviše vezuje uz empatiju posade i brigu o umoru, stresu i jet lagu. Osnivač Luke Miles zaključuje: „Passengers want to feel like valued guests, not just ticket holders.” Njegova je vizija „composite, symphonic experience” u kojem se svaki dodir putovanja – od prijave do slijetanja – nadovezuje u osobno i „brand authentic” iskustvo.
Direktorica predviđanja u agenciji SeymourPowell Mariel Brown tvrdi da se luksuz do 2035. seli iz kvadrature u potpunu kontrolu okruženja: „Luxury in 2035 won’t be about square footage. The new differentiator will be control—the ability for passengers to tailor their environment effortlessly.” U praksi to znači pametne naslone, rasvjetu koja prati cirkadijski ritam te sjedala koja „pamte” položaj spavanja. Brown naglašava da prilagodbe za neurodivergentne i putnike s ograničenom pokretljivošću trebaju postati standard – na korist svima.
Goode navodi primjer finskog AirLoungea, sjedala nalik kućnom kauču, dok najnoviji koncept njegove kuće – Maya – predviđa obavijajuće zaslone, 3D-pletene materijale i haptičke vibracije: „Passengers won’t just be watching entertainment … They’ll be interacting with their own micro-environment.”
Premda zrakoplovne tvrtke posluju u strogo reguliranom okruženju, već su najavile konkretne novitete za 2025.
• United Airlines od svibnja uvodi osam Polaris Studio apartmana s 25 % više prostora, 27-inčnim 4K ekranima, vratima za privatnost i Starlink Wi-Fi-jem. U ponudi su kavijar i retro kolači s Tillamook sladoledom.
• Air France od srpnja postavlja Sofitel MY BED nadmadrace, sjedala oblaže vunom i francuskom kožom te servira jelovnik chefova Régisa Marcona i Nine Métayer nadahnut pokrajinom Auvergne-Rhône-Alpes.
• Qatar Airways na Boeing 777-9 lansira Qsuite Next Gen s pregradama od gotovo 1,5 m, kliznim vratima, 4K HDR ekranima i PIN-ladicama za dragocjenosti. Središnja sjedala mogu se spojiti u bračni krevet.
• Riyadh Air, novi saudijski prijevoznik, krajem 2025. otvara kabinu koju potpisuje PriestmanGoode: Safran Unity sjedala s ugrađenim Devialet zvučnicima bez slušalica i Business Elite apartmani s 32-inčnim 4K ekranima koji se pretvaraju u bračni ležaj.
Granice fizičkog prostora možda su dosegnute, ali tržište premium sjedala tek ulazi u fazu u kojoj će se luksuz mjeriti – ne u centimetrima – nego u sposobnosti sjedala da prepoznaju vaš bioritam, zapamte omiljeni položaj i tiho smanje svjetlo dok sklapate oči.