Japanska književna zvijezda Hiroko Oyamada ovih je dana gošća pulskog festivala Sa(n)jam knjige, gdje hrvatskoj publici predstavlja svoj nagrađivani roman „Tvornica”. Autorica, poznata po britkoj analizi suvremenog radnog okruženja, u romanu istražuje kako monotonija i bešćutna organizacija rada postupno mijenjaju identitet zaposlenika.
„Jedan od preduvjeta života u modernom svijetu je da se svi oblici zadovoljstva uklapaju u njegove granice”, poručila je Oyamada u razgovoru uoči svog nastupa, sažimajući glavnu misao knjige. Djelo prati troje radnika u gigantskoj korporaciji smještenoj izvan grada; svaki od njih, pritisnut pravilima i apsurdnim procedurama, postupno gubi osjećaj vlastite svrhe.
Oyamada kaže da ju je na pisanje potaknulo osobno iskustvo rada na određeno vrijeme u sličnom proizvodnom pogonu: „Htjela sam uhvatiti trenutak kad čovjek shvati da je sustav veći od bilo čije individualne volje.” Istaknula je i da se roman može čitati kao kritika biopolitičke moći – mehanizma kojim suvremene institucije oblikuju tijela i umove kako bi što učinkovitije služili kapitalu.
Pulsku publiku posebno je zanimao univerzalni karakter priče. Premda je radnja smještena u Japan, autorica smatra da se problemi nesigurnosti, atomizacije i nevidljivog pritiska lako prepoznaju i u Europi. „Granice se mijenjaju, sustav ostaje isti”, zaključila je.
Predstavljanje „Tvornice” održano je u festivalskom prostoru Društva hrvatskih književnika Istre, uz moderaciju prevoditeljice s japanskog Tee Tuškan. Festival traje do kraja tjedna i donosi više od 60 programa, a nastup Oyamade najavljen je kao jedan od vrhunaca ovogodišnjeg izdanja.