Ovogodišnji 47. Interliber (11.–16. studenoga) dobiva istinsku zvijezdu: Paul Lynch, dobitnik Bookera za 2023., 13. studenoga u Zagrebu predstavlja hrvatsko izdanje romana „Prorokova pjesma”.
Irski pisac u nagrađenu priču smješta obitelj Stack – Eilish, Larry i njihovo četvero djece – u napetu, blisku budućnost Dublina. Dok zemlja pod pritiskom desne vlasti klizi u građanski rat i uvodi „Zakon o izvanrednim ovlastima”, obitelj se od idile pretvara u žrtvu državne represije: Larryja, sindikalnog čelnika, odvodi policija, a Eilish preuzima nemoguću misiju zaštite djece i dementnog oca.
Roman radi ono što distopije čine najbolje – pokazuje „što se može dogoditi sutra”. Lynch brutalno secira svakodnevicu u kojoj „tajna policija” dolazi na vrata, granice se zatvaraju, a ulice pretvaraju u bojišta. Kroz različite reakcije djece – od pobune do optužbi prema majci – autor prikazuje raščlanjenu kartu straha i gubitka koju rat donosi kući.
Kritika u originalnom izdanju ističe završni prizor na irskoj obali gdje Eilish, Molly i beba Ben iščekuju čamac spasa. U toj slici autor zrcali iskustvo suvremenih izbjeglica na Mediteranu, šaljući glasnu antiratnu opomenu: razlike među zaraćenima gotovo da i nema, a mržnja ipak eskalira do „masakra i nepojmljive mržnje”.
Stilski se Lynch nadovezuje na Faulknera i Cormaca McCarthyja – pripovijeda bez klasičnih dijaloga, poseže za „tijekom svijesti”, a tmurno beznađe podsjeća na Becketta. U jednoj od najupečatljivijih scena, posjet dublinskoj mrtvačnici pretvara se u grotlo egzistencijalne jeze i birokratskog apsurda po mjeri Kafke.
Iako se službeno vodi kao futuristički, roman je, kako poručuje kritika, zapravo ogledalo sadašnjosti: „svaka opisana scena realna je i moguća”. Hrvatski će čitatelji u priči prepoznati eho vlastitih ratnih iskustava, a globalna publika upozorenje na „zveckanje oružjem” od Gaze do Ukrajine.
Publika Interlibera imat će priliku razgovarati s autorom o nastanku romana, njegovoj recepciji i tome može li književnost, poput „Prorokove pjesme”, doista „pomoći u buđenju svijesti” prije nego što – kako piše kritika – „eksplodira” sve ono što se već opasno kuha.
Ljubitelji ozbiljne proze i distopijskog trilera, ali i oni koji traže literarni alarm za posrnulo društvo, 13. studenoga u paviljonu Zagrebačkog velesajma dobit će priliku čuti glas jednog od najvažnijih europskih pisaca današnjice.