Nevjerojatan prizor u srcu Hrvatskog zagorja – među vinogradima i šumarcima sve češće niču nasadi indijanske banane (Asimina triloba). Vizionar Ivan Šulog, osnivač tvrtke Šulog d.o.o. i branda Exotic King, prije tridesetak godina zacrtao je ambicioznu ideju: „Hrvatska će biti zemlja s najviše banana po glavi stanovnika!”. Sudeći po rastućem zanimanju i proširenju nasada diljem zemlje, njegov se san polako ostvaruje.
Šulog je krenuo eksperimentalno u Donjoj Bistri, a danas njegova obitelj uzgaja cijeli spektar egzotičnog voća – od đavoljeg voća i kiwana do žute lubenice. Istovremeno educiraju potrošače o nutritivnim vrijednostima i ekološkim prednostima kultura koje bez većih problema podnose i mraz i ljetne vrućine.
Dalmacija se pokazala idealnom za uzgoj. U Poličniku Dragan Marinović već obrađuje više od 10 hektara indijanske banane, čak i proizvodi – vino. Na Hvaru su Josip Milatić i partneri staru lozu zamijenili ovim egzotičnim stablom, potvrdivši prilagodljivost biljke otočkoj klimi. Stručnjaci procjenjuju da se prvi plodovi u mediteranskim uvjetima mogu ubrati već dvije godine nakon sadnje.
Biljka je otporna na bolesti, mraz i visoke temperature, a plodovi su bogati vitaminima, mineralima i antioksidansima. Nutricionisti je opisuju kao visokovrijednu zamjenu za uobičajeno voće, dok agronomi ističu niske troškove zaštite i mogućnost produljene berbe.
Središnje okupljalište svih zaljubljenika u egzotične okuse je Festival indijanskih banana u Gornjoj Bistri. Manifestacija, koja će se šestu godinu zaredom održati 12. i 13. rujna, nudi degustacije svježih plodova, stručna predavanja te radionice o uzgoju. Organizatorica Maja Šulog, proglašena najboljom hrvatskom poljoprivrednicom 2025. godine, najavljuje bogat program za sve generacije.
Optimizam se širi i južnije. Nakon uspjeha u Zagorju i Ravnim kotarima, stručnjaci predviđaju da bi dolina Neretve, zahvaljujući klimi i tlu, mogla postati nova meka indijanske banane, možda i ispred tradicionalnih mandarina.
Broj zainteresiranih voćara raste, a Exotic King već razmatra izvoz. Ako trend potraje, hrvatske tržnice uskoro bi mogle nuditi domaće tropske okuse tijekom cijele godine – iz dvorišta udaljenih tek nekoliko kilometara, a ne tisuća kilometara preko oceana.