Nova europska Uredba o transparentnosti i ciljanju u političkom oglašavanju (TTPA) stupila je danas na snagu, a prva posljedica je radikalan potez dviju najvećih internetskih platformi: Google i Meta privremeno ukidaju sve plaćene političke oglase na teritoriju Europske unije.
TTPA zahtijeva da svaki politički oglas bude jasno označen te sadrži podatke o naručitelju, povezanim izborima ili referendumima i korištenim metodama ciljanja publike. Definicija političkog oglašavanja proširena je na „šire društvene teme“ poput okoliša, jednakosti spolova, ljudskih prava i migracija. Osobito je osjetljiva zabrana oglasa koje financiraju sponzori izvan EU-a u zadnja tri mjeseca prije izbora ili referenduma.
Meta: „Sve je otišlo predaleko“ Meta, krovna tvrtka Facebooka, Instagrama i Threadsa, poručila je da nova pravila unose „značajne operativne izazove i pravnu nesigurnost“, a kršenje može rezultirati kaznama do 6 % globalnog prihoda. U otvorenom pismu Europskom parlamentu tvrtka navodi da je već uložila iznad zakonskog minimuma u transparentnost, ali da će sadašnje odredbe „ograničiti doseg oglašivača i smanjiti relevantnost sadržaja za korisnike“. Naglašavaju i da su „personalizirani oglasi ključni za kampanje koje informiraju birače o važnim društvenim temama“.
Google: definicija je preširoka Google također upozorava na manjak „jasnoće i specifičnosti“, ističući da je zbog 27 različitih izbornih zakonodavstava teško prepoznati što se sve smatra političkim oglasom. Tvrtka tvrdi da će obvezna transparentnost i ograničenja ciljanja povećati troškove i smanjiti doseg kampanja, no ostavlja mogućnost da odluku revidira kada „smjernice postanu provedive“.
Podvojena mišljenja stručnjaka Direktorica neprofitne mreže TechSoup Europe Anna Sienicka smatra da će šira definicija političkog oglašavanja „utišati civilno društvo“ jer će platforme blokirati i kampanje o okolišu, ljudskim pravima ili migracijama. „Umjesto veće transparentnosti, dobivamo ograničen pristup relevantnim sadržajima, što slabi informirano sudjelovanje u demokraciji i favorizira veće igrače s tradicionalnim kanalima“, upozorava Sienicka.
S druge strane, izvjestitelj Europskog parlamenta Sandro Gozi poručuje da je otpor očekivan jer se radi o „sistemskoj promjeni“: „Ni manipulacije poput tajnog plaćanja influencerima u izborima više neće biti moguće.“ Gozi priznaje da pravila nose birokratske izazove, ali drži da će dugoročno „ojačati transparentnost i spriječiti eroziju demokracije“.
Bruxelles: nema povlačenja Visoki dužnosnici Europske komisije ističu da je TTPA dio šire strategije protiv dezinformacija razvijane proteklog desetljeća te najavljuju da povlačenja uredbe neće biti. Fokus je na pomoći državama članicama u provedbi kako bi se osiguralo da nova pravila zažive uoči nadolazećih europskih izbora.