ZADAR – Nakon što je posljednjih godina dovršila ključne infrastrukturne projekte, putnička luka Gaženica ulazi u novu razvojnu fazu. Lučka uprava Zadar (LUZ) sada teži jačanju teretnog segmenta, cjelovitoj zelenoj tranziciji i vraćanju željezničke povezanosti prema unutrašnjosti.
Glavni zahvati • Produbljenje južnog bazena ispred vezova 1 i 3 na –12,5 metara kako bi pristajali veći brodovi. • Sanacija Gata 3 za sigurniji prihvat referentnih brodova na vezovima 6 i 7. • Proširenje ribarske luke uz novi pristupni put, javnu rasvjetu, hidrantsku mrežu te energetske ormariće za vodu i struju.
Energetika i zaštita okoliša LUZ je, kroz Interreg projekte SUSPORT i PRESPORT, već postavila fotonaponsku nadstrešnicu, nabavila električno vozilo i priprema studiju za uvođenje kopnenog napajanja trajekata snagom od najmanje 1 MW. Za kruzere će biti potrebna mrežna snaga od 11–12 MW, a dio električne energije morat će dolaziti iz obnovljivih izvora.
Fond za zaštitu okoliša odobrio je 600.000 eura za izgradnju dviju postaja za praćenje kvalitete zraka – jedne u Gaženici, druge na Poluotoku. Paralelno HEP povećava kapacitet lokalnih trafostanica.
Željeznica se vraća do 2028. Ugovor za obnovu pruge Knin – Zadar već je potpisan, a završetak radova očekuje se do 2028. „Obnovljena pruga omogućit će značajne pomake u teretnom segmentu prometa jer je to najjeftiniji kopneni prijevoz“, ističu u Lučkoj upravi.
Kruzeri ruše rekorde Do 22. rujna u Gaženicu je pristiglo više od 220.000 putnika, a do kraja godine očekuje se preko 300.000. Sezona se produžila pa su najavljeni dolasci 27 kruzera u listopadu te još 16 u studenome i prosincu. Unatoč rastu, status home-porta još je skroman zbog nedostatka cjelogodišnjih avionskih linija i hotelskih kapaciteta.
Sljedeći natječaji • Koncesioniranje dijela teretne zone već je u tijeku. • Priprema se natječaj za ribarsku luku Vela Lamjana u Kalima. • Krajem godine kreće dokumentacija za koncesioniranje priveza i odveza u svim zadarskim lukama.
Vizija ravnatelja Ravnatelj LUZ-a Željko Knežević naglašava da je luka konkurentna u većini segmenata, ali da teretna infrastruktura i energetski kapaciteti još traže ulaganja. „Poseban naglasak bih stavio na digitalizaciju procesa i stvaranje ¨zelene luke¨ u kojoj će biti prisutan stalni monitoring u svrhu zaštite okoliša.“
Gaženica tako cilja postati mediteranski čvorište koje će objediniti putnički, teretni i ribarski promet, pri tome smanjujući emisije i ojačavajući otpornost na klimatske promjene.