Najavljena 30-postotna carina Sjedinjenih Država na europsku hranu unijela je nemir među francuske i talijanske izvoznike vina i mliječnih proizvoda.
Francuska udruga proizvođača hrane ANIA upozorava da bi nova tarifa „bila katastrofalna za francusku prehrambenu industriju”. Predsjednik ANIA-e Jean-François Loiseau podsjeća da je euro već snažan u odnosu na dolar, pa dodatni trošak ugrožava konkurentnost.
Posebno su pogođeni vinari i proizvođači sireva. Francuska mliječna industrija izvozi gotovo polovicu svoje proizvodnje, a SAD je ključno tržište za brie, druge sireve i svježe proizvode poput jogurta. „Morat ćemo se naviknuti na novo okruženje trgovinskih napetosti”, ocjenjuje Francois Xavier Huard iz udruge mliječne industrije, uvjeren da to „nije tek prolazna faza”.
U vinogradima vlada slična bojazan. „Proizvodi poput vina kupuju se radi užitka; ako potrošač ima manje novca, jednostavno ih neće odabrati”, upozorava Yannick Fialip iz izvozne udruge CNPA. Slabiji dolar već smanjuje interes američkih kupaca, a carina bi, kaže, francusko vino učinila još skupljim.
Talijanski proizvođači vina Chianti razmišljaju o drugačijem pristupu. „Nema smisla oplakivati sudbinu. Ovo je prilika za ubrzani razvoj novih izvoznih strategija”, poručuje Giovanni Busi, predsjednik toskanske udruge Consorzio Vino Chianti. Italija je prošle godine u SAD plasirala vina, žestice i ocat vrijedne dvije milijarde eura, što čini četvrtinu ukupnog izvoza tog sektora.
Busi i kolege sada pogled okreću prema Južnoj Americi – Brazilu, Argentini, Urugvaju i Paragvaju – ali i prema Aziji, gdje potencijal vide u Kini, Japanu, Vijetnamu i Tajvanu. Sličan kurs zagovara i Matteo Lunelli iz Gruppo Lunelli, proizvođača pjenušca, koji u perspektivnim tržištima ističe Južnu Koreju, Tajland, Bliski istok te Kanadu.
„Sjedinjene Države bile su naše glavno tržište, sada moramo posvetiti više pažnje drugim područjima”, zaključuje Lunelli.
Kako će se europski proizvođači prilagoditi, ovisit će o brzini preusmjeravanja izvoza i sposobnosti da na novim kontinentima ponude – i održe – prepoznatljivu kvalitetu vina i sireva po cijenama prihvatljivim lokalnim potrošačima.