Hrvatski redatelj Igor Bezinović u novom dokumentarcu „Fiume o morte!” kroz mješavinu crnog humora i povijesne rekonstrukcije otvara poglavlje iz 1918. – 1920., kada je talijanski pjesnik i avanturist Gabriele D’Annunzio s malenom vojskom od 186 „legionara” upao u tadašnju Rijeku/Fiume i proglasio vlastitu, pro-talijansku grad-državu.
Bezinović se, uz pomoć lokalnih amatera koji naizmjence igraju D’Annunzija, poigrava starim fotografijama i arhivskim snimkama, pretvarajući ih u živopisne tableau-scene. Rezultat je film koji istodobno podsjeća na komičnu operetu i upozorava na mračne korijene modernog autoritarizma.
• Pad carstva: Nakon raspada Austro-Ugarske, Rijeka – s velikom talijanskom zajednicom – nije pripojena Italiji, nego novostvorenom Kraljevstvu Srba, Hrvata i Slovenaca. Taj status quo razbjesnio je D’Annunzija.
• Bizarna tvorevina: Pjesnik-aristokrat je u gradu organizirao paradu za paradom, stvarajući privid masovne potpore. Kada su plebisciti pokazali da hrvatsko i slovensko stanovništvo nije na njegovoj strani, rezultati su jednostavno poništeni.
• Nasilje i propagandni spektakli: Napad hrvatske skupine na talijanski brod u Splitu poslužio je kao izgovor za brutalne odmazde nad ne-talijanskim trgovinama u Rijeci — jeziva najava kasnijih fašističkih pogroma.
• Inspiracija Mussoliniju: Mladi Benito Mussolini otvoreno je slavio D’Annunzijevu avanturu i kasnije prisvojio pjesmu „Giovinezza” kao službenu himnu svog pokreta.
• Celebritiji na balkonu komandanta: Među znatiželjnim gostima okupiranog grada bili su izumitelj Guglielmo Marconi i dirigent Arturo Toscanini.
Redatelj u jednom kadru dodjeljuje ulogu D’Annunzija umirovljenom hrvatskom časniku, suptilno podsjećajući da nacionalizam nema granica ni rok trajanja. Film tako postavlja neugodno pitanje: jesmo li uistinu imunizirani protiv ideologija koje su se jednom već rodile upravo ovdje?
„Fiume o morte!” tako funkcionira i kao zabavna lekcija iz povijesti i kao upozorenje suvremenicima da pomno čuvaju demokratske mehanizme – jer povijest pokazuje koliko lako spektakl zna zaslijepiti razum.