Glumica Famke Janssen (60) prvi put je snimala u domovini i na nizozemskom jeziku. U novoj Netflixovoj seriji „Amsterdam Empire” tumači Betty, bivšu pop-zvijezdu koju suprug — moćni kralj kanabis-carstva Jack — napušta baš kad je odluči izgurati iz zajedničkog biznisa. Serija, koju autori opisuju kao križanac „Rata bračnih ruža” i „Obitelji Soprano”, donosi sirove dijaloge i neobično izravne erotske prizore, ali, kako kaže Janssen, „srce priče je pomicanje simpatija: publika polako staje na Bettynu stranu iako u startu o njoj zna vrlo malo”.
Janssen je ulogu prihvatila jer je navikla „glumiti nedorađene žene” i željela je liku udahnuti slojevitost koja na papiru nije postojala. U tome vidi nastavak svoje dugogodišnje borbe protiv stereotipa — borbe koja je počela još 1995. ulogom Xenie Onatopp u „Zlatnom oku”.
„Izraz ‘Bond djevojka’ oduvijek mi je zvučao omalovažavajuće”, prisjetila se. „Znala sam da riskiram, ali pomislila sam: ‘Ništa ne gubim. Ako već prihvatim etiketu, neka lik bude nezaboravan.’ Zato sam sama dodala njezinu gotovo orgazmičku energiju.”
Nakon tog filma, redale su se ponude da igra „ženu s pištoljem”, no ona je svjesno birala manje honorirane, karakterno zahtjevnije projekte. Tako je u „Cityju of Industry” glumila siromašnu blagajnicu, a potom surađivala s redateljskim veličinama poput Roberta Altmana i Woodyja Allena. Za potonjeg tvrdi da na setu „govori malo, a glumcima daje potpunu slobodu — sve dok mu se ne svidi pa ih zamijeni”.
Odrasla je u skromnim uvjetima kraj Amsterdama, od malih nogu radila razne poslove i „naučila brinuti sama o sebi”. Kao model proputovala je svijet, ali se na glumu prebacila tek s 28 godina, nakon studija književnosti i filmologije na njujorškom Columbiji. „Tek sam u SAD-u naučila sanjati”, kaže.
Najveća prepreka bila je stalna objektivizacija. Ne koristi društvene mreže ni estetske zahvate, svjesna da time gubi dio „relevantnosti” u filmskoj industriji, ali odbija se, kako kaže, „polugola fotografirati za lajkove”. Visoka je, glasna i „nitko joj se nije usudio prići s lovačkim pričama”, pa je osobno bila pošteđena holivudskih grabežljivaca, no ističe da je moćnike poput Harveyja Weinsteina „omogućio sustav ljudi koji su gledali u stranu”.
Iako joj je superjunačka franšiza „X-Men” osigurala planetarnu prepoznatljivost, Janssen i dalje bira projekte „koji pomiču granice”. „Na kraju je to ipak posao”, zaključuje. „Morate ostati u igri, ali i zadržati vlastiti kompas.” Netflixova „Amsterdam Empire” za nju je idealan spoj oboje — povratak korijenima i nova prilika da (opet) redefinira ženski lik koji se ne uklapa u klišeje.