BRUXELLES – Odbor za promet Europskog parlamenta jednoglasno je (34 glasa za, dvije suzdržana) podržao stajalište kojim se zadržava pravo putnika na odštetu već nakon tri sata kašnjenja leta te se dodatno povisuje minimalna naknada na 300 eura.
Odluka je u oštrom sukobu s prijedlozima Vijeća EU i Europske komisije, koje žele produljiti prag za isplatu odštete.
• 2013. Komisija je predlagala prag od pet sati za letove unutar EU do 3 500 km, devet sati za udaljenosti do 6 000 km te 12 sati za još duže relacije.
• Vijeće je u lipnju predložilo četiri sata za letove do 3 500 km i šest sati za one iznad te udaljenosti.
• Parlament ostaje pri tri sata i povećava minimalnu isplatu s 250 na 300 eura.
„Imamo nekoliko crvenih linija… prva je da nećemo prihvatiti više od tri sata kašnjenja nakon kojeg putnik ima pravo na nadoknadu”, poručio je izvjestitelj Andrey Novakov (EPP). Njegov kolega Jan-Christoph Oetjen (Renew) dodao je da bi podizanjem praga na četiri sata „dvije trećine današnjih putnika izgubilo pravo na odštetu”.
Industrija bijesna
Udruženje A4E, u kojem su Lufthansa, Air France-KLM, Ryanair i IAG (vlasnik British Airwaysa), nazvalo je parlamentarni prijedlog „nerealnim”. Prema njihovim izračunima, produljenje praga na pet sati smanjilo bi do 40 % slučajeva u kojima je danas potrebna isplata.
David Curmi, prvi čovjek KM Malta Airlinesa, tvrdi da „pravilo tri sata kažnjava zrakoplovne tvrtke koje se trude izbjeći otkazivanja, a putnicima je ipak bolji odgođeni nego otkazani let”.
Besplatan ručni prtljag
Parlament je dodatno predvidio da svaki putnik, uključujući one na niskobudžetnim linijama, smije besplatno unijeti jednu torbu do 7 kg i ukupnih dimenzija 100 cm, uz manju torbicu ispod sjedala.
Vijeće nudi znatno manji format (40 × 30 × 15 cm), a Komisija podupire takav pristup i nedavno je pokrenula postupak protiv Španjolske zbog kažnjavanja prijevoznika koji naplaćuju veći komad ručne prtljage. A4E tvrdi da „politički pozivi na ‘besplatne’ kabinske torbe nisu usklađeni s preferencijama putnika”, koji navodno radije biraju nižu osnovnu cijenu pa doplaćuju prtljagu.
Papir ili digitalno
Tekst Europskog parlamenta obvezuje prijevoznike da ponude izbor između papirnate i digitalne ukrcajne propusnice – suprotno najavi Ryanaira da od 12. studenoga prihvaća isključivo digitalne karte u svojoj aplikaciji.
Teške pregovore skraćuje neuobičajeni postupak Vijeća koji nalaže zaključenje triloga u roku od šest do osam mjeseci. „Nakon 11 godina rasprave sada nam skraćuju vrijeme za pregovore, što ne smatram duhom suradnje”, upozorava Novakov.
Prvi krug pregovora Parlamenta, Vijeća i Komisije počinje u srijedu, a sudeći po udaljenim pozicijama, bit će turbulentan kako u zraku tako i na političkoj pisti.