Predsjednik upravnog odbora Stellantisa John Elkann upozorio je da bi Europska unija, ako ne ublaži zelena pravila za automobile, mogla "ubrzati pad" europske autoindustrije koja zapošljava više od 13 milijuna ljudi.
U razgovoru s novinarima Elkann je poručio da se EU nalazi na „prelomnoj točki“:
„Imamo trenutak u kojem rast može biti svjestan izbor, kao što su odlučile druge regije, ili možemo ubrzati propadanje”, rekao je talijanski nasljednik obitelji Agnelli koja kontrolira udjele u Stellantisu i Ferrariju.
Glavne poruke:
• Ublažiti zabranu prodaje novih vozila s emisijom CO2 od 2035. godine i omogućiti tehnološku neutralnost – uključiti plug-in hibride, male benzinske „range extendere” i sintetička goriva.
• Prosječne emisije za razdoblje do 2035. računati u petogodišnjim prosjecima (2028.-2032.), umjesto da proizvođači moraju pogoditi točno zadanu 2030. granicu.
• Uvesti sveeuropski program otkupa i uništavanja starih, zagađujućih automobila; proizvođači bi dobili „kredite” za smanjenje emisija ostvarene njihovim povlačenjem s cesta.
• Poticati proizvodnju manjih, pristupačnijih automobila kao dio najavljene Inicijative malih automobila predsjednice Komisije Ursule von der Leyen, uz moguću klauzulu o lokalnom sadržaju.
Što priprema Bruxelles?
Europska komisija 10. prosinca objavljuje paket mjera za automobilsku industriju. Očekuju se:
– revizija uredbe o zabrani motora s unutarnjim izgaranjem 2035., – nova pravila za zelene korporativne flote, – detalji „paketa za baterije” i mogući zahtjevi za lokalni sadržaj.
Francuska i Španjolska već su predložile da se zabrana iz 2035. omekša ako proizvođači ispune, još nedefinirane, kvote europskih dijelova i tehnologije.
Američko tržište uzletjelo – Europa stagnira
Elkann tvrdnje potkrepljuje usporedbom s SAD-om, gdje su nedavne regulatorne promjene – ukidanje strožih obveza za električna vozila i visoke carine na uvoz – potaknule novu investicijsku rundu. Stellantis je ondje najavio 13 milijardi dolara ulaganja u iduće četiri godine. Sličan plan za Europu, kaže, zasad ne postoji „zbog regulative EU-a“.
Bez obzira na prigovore, Stellantis je u trećem tromjesečju ostvario 37,2 milijarde eura prihoda – 13 posto više nego lani – te u travnju isplatio dividendu od 2 milijarde eura.
Hoće li Komisija poslušati prijedloge najvećeg europskog proizvođača ili zadržati striktan kurs prema potpunoj elektrifikaciji, bit će jasno za manje od mjesec dana. Elkann, međutim, upozorava: „Ako se to ne riješi, e-automobil će ostati puka želja.”