Prodaja novih automobila u Europi nastavila je rasti i u studenom, obilježivši petu uzastopnu uzlaznu mjesečnu crtu – ponajprije zahvaljujući iznimnom skoku interesa za baterijske električne modele.
Prema podacima udruge proizvođača ACEA, u 27 država Europske unije, zemljama EFTA-e i Ujedinjenom Kraljevstvu registrirano je oko 1,1 milijun vozila, što je 2,4 % više nego u istom lanjskom mjesecu. Samo na EU otpada porast od 2,1 %, na gotovo 900 000 novih automobila.
Ključni pokretač – čisto struja • Registracije baterijskih električnih vozila (BEV) skočile su 44,1 % i sada drže 21 % tržišta Unije, 26 % britanskog i čak 98 % norveškog tržišta. • Hibridna baterijska (HEV) vozila porasla su 4,2 %, a plug-in hibridi čak 38,4 %. • Tri „zelene” kategorije zajedno čine 65,6 % svih novih registracija u EU, znatno iznad 56 % iz kolovoza 2024., dok su benzinci i dizelaši pali na 36,1 % udjela.
Pritisci i koraci unatrag Uspon električnih vozila zbiva se dok europska autoindustrija balansira između jeftine kineske konkurencije, američkih carina i skupog usklađivanja s klimatskim propisima. Europska komisija prošli je tjedan ublažila raniji plan potpunog ukidanja motora s unutarnjim izgaranjem do 2035., dopustivši ograničen udio hibrida i sintetskih goriva. Analitičari su podijeljeni – jedni vide najveće dosadašnje povlačenje Bruxellesa, drugi ipak ističu da struja ostaje neizbježna.
Dobitnici i gubitnici među markama • Volkswagen grupa povećala je registracije 4,1 %, a Renault 3,0 %. • Stellantis je nakon tri mjeseca rasta zabilježio pad od 2,7 %. • Tesla je potonula 11,8 %. Rekordna norveška prodaja ublažila je minus i ostavila joj 2,1 % ukupnog tržišta. • Kineski BYD eksplodirao je s rastom od 221,8 % te dosegnuo 2,0 % udjela, gotovo izjednačivši se s Teslom.
Ukupno gledano, studeni je potvrdio trend: europski kupci sve brže prigrljuju električne pogone, unatoč neizvjesnostima oko regulative. Konvencionalni motori prvi put su pali ispod dvije petine tržišta, dok se borba za prevlast na „strujnom“ tržištu zaoštrava – i više nije rezervirana samo za Teslu i europske veterane, nego i za ambiciozne kineske izazivače.