Trostruki oskarovac Daniel Day-Lewis (66) vratio se na veliko platno nakon najduže pauze u karijeri – osam godina od „Fantomske niti”. Premda je ranije najavljivao odlazak u mirovinu, glumac je sada priznao da „nikada nije namjeravao otići u mirovinu”, no priznaje da je tako izgledalo.
Povratničko ostvarenje nosi naslov „Anemone” i prvo je redateljsko djelo njegova sina Ronana Day-Lewisa, s kojim je glumac i koautor scenarija. Time je prvi put sudjelovao i u pisanju filma, a tema – ratni veteran opterećen PTSP-om iz Sjeverne Irske – podsjeća na njegove prijašnje angažmane u dramama „U ime oca” i „Boksač”.
Radnja prati Raya Stokera, bivšeg vojnika koji se, progonjen traumama, povukao u šumu i prekinuo veze sa suprugom Nessom i sinom Brianom. U obiteljsku izolaciju stiže brat Jem, odlučan vratiti ga kući i pomoći sinu koji prolazi vlastitu psihičku krizu. Veći dio filma odvija se u kolibi dvojice braće, a napeti dijalozi prepleću se s fantastičnim vizijama anemone, šumske prikaze i konjolikog stvorenja.
Ronan Day-Lewis, koji potječe iz svijeta vizualnih umjetnosti, pojačava intimnu priču ekspresionističkom fotografijom snimatelja Bena Fordesmana: tamni oblaci, vjetar koji savija travu, zraka svjetla što pada na glumčevo lice. Publika u londonskom Everyman Cinemau dočekala je povratak živom reakcijom, posebice na dva intenzivna monologa u kojima Day-Lewis doslovno „gori” pred kamerom – u jednome kamera hvata odraz plamena u njegovu zjenicu.
Iako film katkad nespretno mijenja ton između psihološke drame i bajkovite fantazije, debitantski redatelj pokazuje čvrst vizualni potpis i sigurno rukovanje glumcima. Day-Lewis i dalje suvereno drži krupne planove, dok ga svjetlosni snop u ranoj sceni stilizira gotovo božanski – simbolično za povratak glumačkog velikana.
„Anemone” zasad igra u ograničenoj distribuciji u Ujedinjenom Kraljevstvu; šira kinopremijera očekuje se početkom iduće godine, nakon čega glumčevi obožavatelji mogu prosuditi isplati li se osmogodišnje čekanje. Nakon viđenog, čini se da Day-Lewisova glumačka vatra još uvijek plamti.