Kineski proizvođač električnih vozila BYD ubrzano sužava izbor za svoju treću europsku tvornicu, a prema informacijama dobro upućenih izvora tvrtka trenutačno kao najizglednijeg domaćina vidi Španjolsku.
Što privlači BYD u Španjolsku? • Relativno niski troškovi proizvodnje. • Razvijena „zelena” elektroenergetska mreža. • Snažna industrijska infrastruktura i državne poticajne sheme vrijedne 5 mlrd. eura, financirane iz europskog fonda za oporavak.
Izvori navode da je Španjolska preuzela primat nad drugim kandidatima, uključujući Njemačku, gdje su visoki troškovi rada i energije predstavljali prepreku. Madridska vlada nije komentirala navode, a iz samog BYD-a poručuju samo da će konačna odluka biti objavljena do kraja godine, nakon što je potvrde i kineski regulatori.
Strategija „made in Europe” BYD već podiže pogon u Mađarskoj, a za 2026. planira otvorenje tvornice u Turskoj. Treći objekt omogućio bi mu da unutar tri godine cjelokupnu proizvodnju za europsko tržište premjesti na Stari kontinent i tako izbjegne carine Europske unije na uvoz kineskih električnih automobila.
Drugi najveći europski proizvođač automobila Španjolska je druga u Europi po broju proizvedenih vozila, a sve se više profilira kao magnet za azijske ulagače. Uz Volkswagenove planove, zemlja je već privukla kineske kompanije Chery i CATL te se nameće kao središte nove, električne autoindustrije.
Prodaja u žestokom uzletu Prema podacima ACEA-e, BYD je u prvih osam mjeseci ove godine na europskim cestama plasirao gotovo 100 000 vozila – gotovo četiri puta više nego u istom razdoblju lani. Skok je potaknulo uvođenje plug-in hibrida, koje kupci trenutačno preferiraju nad potpuno električnim modelima. Kako bi pratio rast potražnje, BYD je proširio mrežu salona i pojačao menadžerski kadar diljem Europe.
Politička pozadina Diplomatski odnosi Madrida i Pekinga posljednjih su godina znatno zatoplili. Španjolska je, primjerice, lani bila suzdržana prilikom glasovanja o uvođenju europskih carina na kineske električne automobile, dok je kineska strana neslužbeno savjetovala proizvođače da odgode investicije u zemlje koje su ih podržale. Takav kontekst dodatno podupire tezu da će upravo Španjolska uskoro ugostiti najnoviju BYD-ovu tvornicu.
Izvori upozoravaju da su druge lokacije još uvijek u igri, no trenutni momentum jasno upućuje na Pirenejski poluotok. Odluka bi, prema najavama, trebala stići prije nego što sat otkuca kraj kalendarske godine.