Potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković na zagrebačkoj konferenciji „Budućnost transporta i logistike” iznio je presjek najvećih državnih ulaganja u cestovne, željezničke i lučke projekte.
– Transport i logistika neraskidivo su povezani sustavi bez kojih nema suvremenog razvoja – poručio je Butković, istaknuvši da su ovogodišnji rezultati u gotovo svim prometnim segmentima nadmašili prethodne.
Ključni naglasci:
• Završetak koridora VC potpuno je spojio istok zemlje s Mađarskom i srednjom Europom te otvorio razvojni potencijal luke Ploče.
• Tunel Učka dobio je drugu cijev; preostaje dovršiti dionicu Istarskog ipsilona do Matulja, uključujući dupliranje vijadukta Limska Draga i mosta Mirna, kako bi Istra bila spojena sa Zagrebom punim profilom.
• Širom Hrvatske grade se obilaznice i brze ceste radi povezivanja županijskih središta s autocestovnom mrežom i budućim logističkim centrima.
Željeznice u središtu investicija
Uskoro se dovršava dvokolosiječna pruga Zagreb – mađarska granica, a intenzivno se modernizira pravac prema Rijeci. Posebno je važan novi kontejnerski terminal Rijeka Gateway, pušten u rad 1. rujna 2025., s obalom dugom 680 metara i dubinom od 20 metara za najveće svjetske brodove.
Za puni potencijal terminala modernizira se dionica Hrvatski Leskovac – Karlovac (458 milijuna eura), gdje se gradi novi kolosijek i podiže brzina na 160 km/h, te dionica Križevci – Koprivnica – državna granica. U Slavoniji je obnovljena i elektrificirana pruga Vinkovci – Vukovar (90 milijuna eura), pa teretna brzina doseže 120 km/h, čime luka Vukovar postaje konkurentnija.
Lučka infrastruktura – 500 milijuna eura ulaganja
– Diljem hrvatske obale obnavljamo i gradimo luke, što je iznimno važno za nautički turizam, komunalne vezove, domaće stanovništvo i cjelokupno gospodarstvo – rekao je ministar.
Poseban iskorak u unutarnjoj plovidbi donosi novi terminal za rasute terete u luci Osijek vrijedan 34,4 milijuna eura, od čega je više od 25 milijuna eura sufinancirano iz EU fondova. Terminal će imati 240 metara okomite obale, dva veza, 610 metara željezničke pruge i moderno otvoreno skladište, čime se otvara prostor za daljnji razvoj grada i regije.
Europski novac za održivu budućnost
Butković je naglasio da Hrvatska europske fondove koristi kao „snažan alat modernizacije” i priliku za oblikovanje prometa prema klimatski otpornim i digitaliziranim standardima. Konferencija je, zaključio je, pokazala da zemlja ne gradi tek pojedinačne koridore nego cjelovit, održiv i europski integriran sustav mobilnosti.