Europska unija i Indija pojačavaju tempo pregovora o sveobuhvatnom sporazumu o slobodnoj trgovini (FTA), ali u Bruxellesu nitko više ne jamči da će posao biti gotov do kraja godine.
Na rubu sastanka ministara trgovine u Bruxellesu potpredsjednik Europske komisije Maroš Šefčovič otkrio je da je prije Božića predviđena još samo jedna, završna runda pregovora u New Delhiju. Podsjetio je na zajednički rok do 2025. koji su u veljači postavili predsjednica Komisije Ursula von der Leyen i indijski premijer Narendra Modi.
„The last mile is always the most difficult one”, naglasio je Šefčovič, dodajući da su timovi napravili „solidan napredak” uoči prosinačkih razgovora. „Will we be able to resolve all? I don’t know, I can only say on behalf of EU negotiators and myself that we definitely do our best.”
Sporazum bi bio najveći koji je EU ikada sklopila, otvarajući pristup tržištu s otprilike četvrtinom svjetske populacije. No i dalje su sporne dvije ključne cjeline: poglavlja o trgovini i održivosti te način rješavanja sporova i eventualnih sankcija za kršenje obveza. Delhi, primjerice, traži izuzeća od nekih europskih klimatskih propisa, među njima i od novog mehanizma za oporezivanje ugljika na granicama, što Bruxelles zasad odbija.
Prema riječima dvaju diplomatskih izvora upućenih u proces, postoji realna mogućnost da se pregovori protegnu u prvu polovicu 2026., kako bi se postizanje dogovora poklopilo s idućim samitom EU-Indija, koji se neformalno spominje za siječanj te godine.
Opreznom optimizmu doprinijelo je i nedavno putovanje izaslanstva zastupnika Europskog parlamenta u Indiju. Prema riječima irskog liberala Barryja Cowena, indijska je strana pokazala spremnost da s vremenom prepolovi astronomske carine na alkoholna pića – sa sadašnjih 150 % na 75 % po stupanju sporazuma na snagu, a potom na 40 % kroz deset godina.
Iduća runda u New Delhiju mogla bi tako presuditi hoće li Europa i Indija do kraja 2025. imati dogovor koji bi im oboma osigurao višemilijunske gospodarske koristi – ili će se, kako upozorava Šefčovič, posljednji metar puta ipak protegnuti na još jednu godinu.