Više od četiri petine britanskih srednjoškolaca redovito koristi umjetnu inteligenciju za školske obveze, no većina tvrdi da im to dugoročno šteti – pokazuje novo istraživanje koje je za izdavača Oxford University Press (OUP) provela agencija Savanta među 2 000 učenika u dobi od 13 do 18 godina.
• Samo 2 % ispitanih reklo je da uopće ne poseže za AI-jem, dok 80 % priznaje redovitu uporabu. • Čak 62 % smatra da im ta tehnologija negativno utječe na vještine i osobni razvoj u školi. • Svaki četvrti učenik složio se s tvrdnjom da „AI čini pronalaženje odgovora prelakim pa ne moram sam raditi zadatke”. • Dvanaest posto kaže da im ograničava kreativnost, a gotovo isti udio osjeća se manje sklonim rješavanju problema ili pisanju vlastitim riječima.
Alexandra Tomescu, stručnjakinja OUP-a za generativni AI, ističe da čak 60 % učenika vidi opasnost od kopiranja umjesto izvornih radova: „To je vrlo zrelo razumijevanje svrhe školskoga rada i mogućih mana tehnologije.”
Učenici traže – a nastavnici potvrđuju – više smjernica
Gotovo polovica anketiranih brine se da kolege „potajno” koriste AI i tako varaju, dok većina otvoreno traži pomoć nastavnika u procjeni pouzdanosti AI odgovora. Profesor Daniel Williams iz gimnazije Bishop Vesey u Birminghamu kaže da rezultati odražavaju i njegova zapažanja: mnogi đaci cijene AI-jev kreativni potencijal, ali ga često koriste kao prečac.
Kako bi odgovorila na te potrebe, OUP pokreće mrežni edukacijski centar s materijalima za učitelje o odgovornoj upotrebi umjetne inteligencije.
Prednosti ipak postoje
Unatoč brojnim sumnjama, 18 % učenika tvrdi da im AI pomaže bolje razumjeti gradivo, a 15 % da uz njega dolaze do „novih i boljih ideja”. Petnaestogodišnja učenica navodi: “I have been able to understand maths better and it helps me to solve difficult questions.” Dječak od 14 godina dodaje: “I now think faster than I used to.”
Empirijska istraživanja poput nedavne MIT-ove studije, koja je pratile moždanu aktivnost tijekom pisanja eseja uz ChatGPT, upozoravaju na dugoročne rizike pretjeranog oslanjanja na velike jezične modele. No britanski tinejdžeri, pokazuje ovo izvješće, već su svjesni i koristi i opasnosti. Upravo od nastavnika sada očekuju jasan kompas kako bi tehnologiju pretvorili u pomoć, a ne štaku.