U riječkoj Galeriji Principij otvorena je zajednička izložba Jelene Blagović i Gorana Trbuljaka koja će se moći razgledati do 16. listopada. Dvoje autora različitih generacija i medija ujedinjuje interes za pitanje koliko je sam čin stvaranja – a ne samo gotov predmet – ključan za razumijevanje umjetnosti i položaja umjetnika.
Izložba je zamišljena kao priča u tri čina.
- Knjiga „Pet bijelih stepenica“ Vlade Kristla iz 1961. godine prikazana je i zatvorena i otvorena, čime se odmah postavlja tema pogleda i skrivenog.
- Slijedi crno-bijeli animirani film Gorana Trbuljaka iz 2002. u kojem prizori kafića otvaraju pitanje što bilježimo, a što nam stalno izmiče.
- Cjelinu zaokružuju eksperimentalni film, fotografije, slajdovi i multimedijalni objekti Jelene Blagović koji reinterpretiraju i proširuju Trbuljakovu ideju.
Središnja os izložbe jest pojam monografije – "svečane knjige" kojom se umjetnici katkad nastoje zaokružiti. Trbuljak se desetljećima ironično poigrava tim formatom pa je, umjesto jedne opsežne publikacije, stvorio tisuće džepnih bilježnica, svaku s tek tri fotografije koje je osobno smatrao ključnima. Time je proces dokumentiranja pretvorio u svojevrsnu parodiju kataloga djela.
Blagović taj koncept preuzima i razvija dalje: kroz fotografiju i film propituje kako nastaje narativ o umjetniku, što ulazi u „službenu povijest“, a što ostaje u privatnim arhivama. Rezultat je „živa, nestabilna i otvorena monografija“ koja se neprestano mijenja.
Dok se Trbuljak služi ironijom i humorom kako bi publiku naveo da preispita granice umjetničkog djela, Blagović istražuje pamćenje, identitet i mehanizme arhiviranja. U dijalogu njih dvoje – i trećeg, posredno prisutnog Kristla – otvara se prostor promišljanja o tome tko definira umjetnost i kako se ona pamti.
Izložba u Principiju tako ne nudi konačne odgovore, već poziva posjetitelje da sudjeluju u procesu koji ostaje nedovršen – baš poput same umjetnosti koja nastaje i traje u neprestanom preispitivanju.