Britanski BBC posvetio je opsežan članak nedavno održanim megakoncertima Marka Perkovića Thompsona, nazvavši zagrebački nastup na Hipodromu „neofašističkim hrvatskim Woodstockom“ i simbolom duboke polarizacije društva.
Prema tvrdnjama Thompsonova menadžmenta, za koncert je prodano više od pola milijuna ulaznica. Iako je stvarni broj publike bio manji, i dalje se mjerio u stotinama tisuća, navodi BBC. U trenutku kada je započela pjesma „Bojna Čavoglave“, publika je na Thompsonov uzvik „Za dom“ odgovorila s „Spremni!“. Među skandiranim posjetiteljima bili su i članovi vladajućeg HDZ-a, uključujući ministra obrane Ivana Anušića.
„Pola milijuna nas je reklo da smo spremni zato što nas je ta pjesma i povik u njoj bodrio 1991. … Ta je pjesma prerasla u himnu Domovinskog rata“, izjavio je Anušić za RTL, podsjeća BBC.
S druge strane, organizacije za ljudska prava upozoravaju da pozdrav potječe iz ustaškog pokreta. Hrvatski Ustavni sud već ga je ocijenio nespojivim s Ustavom.
„Sada imate političare koji vrište ‘Za dom, spremni’. Stvara se val nacionalizma koji bi mogao eskalirati u fizičko nasilje“, upozorila je Tena Banjeglav iz Documente – Centra za suočavanje s prošlošću.
Konzervativni komentator Matija Štahan u članku brani Thompsonovo korištenje spornog pokliča: „Mnogi to uspoređuju s ‘Heil Hitler’, ali prikladnije je govoriti o hrvatskoj inačici ‘Slava Ukraini’. Danas to funkcionira kao protuestablišmentski slogan.“
Za Maria Mažića iz Inicijative mladih za ljudska prava riječ je o „jasno fašističkom sloganu“. Po njegovu mišljenju, država članica EU-a trebala bi biti primjer regiji, a ne „identificirati se s gubitničkom stranom u Drugom svjetskom ratu“.
Povjesničar Tvrtko Jakovina smatra da aktualna vlast potpiruje nacionalističke sentimente kako bi skrenula pozornost s gorućih gospodarskih i demografskih problema: „Umjesto da raspravljamo o turizmu, klimatskim promjenama ili odlasku radne snage, govorimo o vojnoj paradi i Thompsonovim koncertima.“
BBC-ov tekst zaključuje kako su, unatoč povremenim pokušajima uključivanja srpskih žrtava u službene komemoracije, pomirbeni tonovi sve tiši, dok spektakularne proslave Oluje i masovni koncerti održavaju napetosti živima.