Australija, zemlja s najvećom stopom raka kože na svijetu, suočava se s golemim povjerenjskim potresom nakon što je nezavisna analiza potrošačke udruge Choice pokazala da 16 od 20 popularnih krema za sunčanje ne pruža zaštitu navedenu na ambalaži.
Najdrastičniji primjer je Ultra Violette Lean Screen SPF 50+, koji je na laboratorijskom testu dosegnuo tek SPF 4. Iako su sumnje bile poznate još u lipnju, proizvod je s polica povučen tek u kolovozu, što je dodatno raspirilo bijes kupaca.
„Godinama sam koristila njihovu kremu, a onda su priznali da ne funkcionira. Osjećala sam se prevareno“, rekla je 34-godišnja majka iz Newcastlea kojoj je prošle godine dijagnosticiran rak kože na nosu. Na društvenim mrežama odjekuju poruke razočaranih kupaca: „Povrat novca neće poništiti godine oštećenja kože.”
POD ISTRAGOM I VELIKI BRENDOVI Osim Ultra Violettea, u izvješću se spominju i globalno poznate marke poput Neutrogene, Banana Boata, Bondi Sandsa te čak humanitarne organizacije Cancer Council. Svi oni odbacuju nalaze, tvrdeći da njihova interna testiranja potvrđuju deklarirani SPF.
Australska agencija za lijekove TGA pokrenula je formalnu istragu i najavila moguće regulatorne mjere, dok su pojedini proizvođači preventivno zaustavili prodaju spornih linija. Dodatnu sumnju potaknulo je otkriće da je jedan američki laboratorij certificirao najmanje polovicu krema koje su pale na australskom testu, a tamošnja nacionalna televizija podsjetila je na slučaj iz 2019. kada je vlasnik sličnog laboratorija završio u zatvoru zbog krivotvorenja rezultata.
STRUČNJACI PORUČUJU: NE PANIKARITI, ALI NANOŠENJE JE KLJUČNO Testiranja SPF-a, napominju znanstvenici, osjetljiva su na način nanošenja, teksturu kože i uvjete u laboratoriju, što može dovesti do velikih odstupanja. Kemičarka Michelle Wong ističe da „čak i 95 posto testiranih proizvoda ima dovoljno visok SPF da više nego prepolovi rizik od raka kože”.
Preporuka ostaje jasna:
• nanijeti barem jednu čajnu žličicu kreme na svaki dio tijela; • obnoviti sloj svaka dva sata, osobito nakon plivanja ili znojenja; • kombinirati kremu s nošenjem šešira, zaštitne odjeće i boravkom u hladu.
PARADOKS SUNCA U AUSTRALIJI Unatoč desetljećima kampanja „Obuci, Nanesi, Stavi”, kultura tamnjenja i dalje je snažna. Procjenjuje se da će dvije trećine Australaca tijekom života razviti barem jedan oblik raka kože. Aktualni skandal zato pogađa u samo srce nacionalne zabrinutosti: ako se ni najskupljim proizvodima ne može vjerovati, koliko smo doista zaštićeni?